Waarom zeggen mensen dat geld niet gelukkig maakt?

Ik kan maar moeilijk begrijpen dat de uitspraak “ geld maakt niet gelukkig” bestaat. Niemand gaat toch zeggen “ ik heb liever dat ik minder geld heb”?. Ja gezondheid en vrijheid is natuurlijk wel belangrijker maar als je bijvoorbeeld een vaste baan hebt en op een dag win je een miljoen euro, dan kan ik me haast niet voorstellen dat je daar niet gelukkiger van word. Je hebt meer financiële vrijheid en dat geeft ook meer rust.

Geld is natuurlijk niet alles maar, waarom zou meer geld je niet een beter gevoel geven?

2 jaar geleden
1.7K
Pieterke
2 jaar geleden
Omdat ze bijv. hun gezondheid belangrijker vinden. Geld kan je zeker gelukkig(er) maken.
Maar ben je bijv. ernstig ziek dan vind je geld echt niet zo belangrijk meer, hooguit als je er betere zorg van kunt kopen.
Bovendien zijn mensen gewoontedieren. Zij hebben het ooit zo geleerd en denken er verder niet echt over na.
Ik voeg er zelf het woordje alleen aan toe: "Geld alleen maakt niet gelukkig".
MasterSword
2 jaar geleden
geld wat stom is maakt recht wat krom is
goev
2 jaar geleden
Geld maakt niet gelukkig, maar geen geld maakt wel ongelukkig

Antwoorden (2)

'Geld maakt niet gelukkig' is een gezegde, vooral gebruikt om aan te geven dat andere zaken eigenlijk belangrijker zijn dan geld. Ook pejoratief of cynisch gebruikt, in situaties waarin je geld bent misgelopen.

Overigens is er onderzoek, waaruit blijkt dat geld inderdaad niet gelukkig maakt. Mensen die bv de loterij wonen waren een jaar later net zo gelukkig of ongelukkig als gemiddeld.

Daaronder zit ook, dat geld geen diepere psychologische drijfveer is voor mensen cq diepere behoeftes bevredigt. Mensne hebben geen dieper psychologische behoefte aan geld; mensen willen zaken als eten, sex, status, erkenning, contact, aandacht, autonomie, etc. Geld is daarvoor hoogstens een middel.
2 jaar geleden
SingingCoyote13
2 jaar geleden
het gezegde zou dus moeten zijn
"Geld maakt niet altijd gelukkig of gelukkiger."
en dat klinkt niet
Thecis
2 jaar geleden
Of "geld alleen maakt niet gelukkig"
tinus1969
2 jaar geleden
Geld maakt niet gelukkig. Punt.
Omdat geld niet gelukkig maakt als jij je hele leven een rot baan heb maar je verdiend er wel 10 euro de uur meer mee dan een baan die je leuk vind en met plezier heen gaat is het het dan waard om tot je 70ste je rot tevoelen omdan pas met pensioen tegaan en dan na 5 jaar der achter komen dat je ziek bent en nog maar 2 maanden heb of tot je 70 ste met plezier naar werk tegaan je goed voele en tot je 120ste televen gezien geluk een grote factor is in je gezondheid

En ja tuulk van geld kan je gelukkig worden maar het is uiteindelijk maar een bedenksel die we gebruiken als ruil middel in plaats van en kip voor 6 broden teruilen betaal je nu 12 euro voor 6 broden
Maar het probleem is met geld je heb er niks aan die kip legt eieren ken r weer brood gemaakt worden of wat dan ook geld moet je eerst weer inwisselen bij iemand voor je der iets aan hebt van geld word je niet gelukkig van de dingen in de wereld wel