Mag je met een munt van 5 of 10 euro betalen in de winkel en mogen zij dat weigeren?

3 jaar geleden
6.6K
LeonardN
3 jaar geleden
Het staat een winkelier vrij om elke vorm van betaling te accepteren (zolang natuurlijk legaal).
Een winkelier staat ook vrij om elke betaling te weigeren. OOK een wettig betaalmiddel. Of wel het antwoord is:
JA je mag er mee betalen, en JA de winkelier mag dat weigeren.

Antwoorden (2)

Deze euromunten zijn gemaakt als herdenkingsmunt en uitgegeven door de Koninklijke Nederlandse Munt. Deze munten zijn los of in coincards, zoals op deze pagina afgebeeld, uitgebracht en gelden als een wettig betaalmiddel. U krijgt bij Geldwisselkantoor dan ook de nominale waarde uitgekeerd.
3 jaar geleden
bamibal
3 jaar geleden
Klopt, maar dat is de vraag niet.
ronron1212
3 jaar geleden
@erotisi wist niets van die munten. Kan me in denken dat de winkelier het niet vertrouwd. Het is wel een wettig betaalmiddel maar alleen in Nederland
https://www.knm.nl/herdenkingsmunten/nl/page/2240/
LeonardN
3 jaar geleden
-min Door te stellen dat het een wettig betaalmiddel is zeg je (wellicht) maar voor de helft wat over de vraag. Hopelijk snapt de vrager dat het een JA op het eerst deel van het antwoord is. Maar voor het tweede deel geldt (en dat snappen veel mensen niet) daardoor ook een tweede JA. En dat ontbreekt volledig. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen#:~:text=De%20wet%20verplicht%20niemand%20om,Bijvoorbeeld%20via%20raamstickers%20of%20kassastickers. De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel zal hij in de regel aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.
Een winkelier mag zelf bepalen welke betaalmiddelen hij accepteert. Dat iets een wettig betaalmiddel is, betekent dus niet dat iedereen het moet accepteren.
In mijn bron staat verder:

Betalen met herdenkingsmunten en verzamelaarsmunten
Naast gewone euromunten zijn er herdenkingsmunten en verzamelaarsmunten in omloop. Een herdenkingsmunt heeft een waarde van € 2 en is een wettig betaalmiddel in de hele Eurozone. Een verzamelaarsmunt heeft meestal een waarde van € 5 of € 10. Deze munten zijn alleen in het land van uitgifte een wettig betaalmiddel.
Toegevoegd op 03 september 2020 10:13: tekst
bamibal