Wat moet je doen als je werkgever je vakantiedagen niet uit wil betalen?

Ik heb ontslag genomen bij mijn werkgever. Ik kreeg nooit doorbetaald als ik een keer vrij nam. Hij zegt dat mijn vakantiedagen inbegrepen zitten bij mijn uurloon. Dit kan helemaal niet, want ik krijg al het minimum uurloon. Daar kunnen dus geen andere dingen bij inbegrepen zitten (ik heb het FNV daar al een keer voor gebeld, die zei dat ik inderdaad recht op vakantiedagen had). Ik wil natuurlijk wel de vakantiedagen uitbetaald krijgen waar ik recht op heb. Wat kan ik doen als mijn werkgever weigert om deze uit te betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Op je loonstrookje kun je zien of je vakantiedagen hebt opgebouwd. Vaak zie je dan onder het bedrag van je normale salaris een extra uitbetaling van vakantierecht/vakantietoeslag/ATV recht staan.

Kijk daarnaast eens in je contract. Hier staat als het goed is in hoe je vakantierecht geregeld is.

Probeer het dan nogmaals eens te bepraten met je werkgever. Neem alles mee en laat hem uitleggen hoe het is geregeld. Als je daar dan nog niet uitkomt, kun je officiele stappen nemen:

Bel nogmaals eens FNV op om te kijken wat vervolgstappen zouden kunnen zijn. Als je een rechtsbijstand verzekering hebt voor je werk, zou je deze ook eventueel in kunnen schakelen.

Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als je een rechtbijstand verzekering hebt zou ik als ik jou was die inschakelen.
Als je geen rechtsbijstand verzekering hebt kun je contact opnemen met het uwv
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk es op de volgende site, misschien staat er iets voor je bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Informeer even bij het maatschappelijk werk van je gemeente. Vaak kunnen zij je wel met iemand in contact brengen die er verstand van heeft. Daar kun je dan een gesprek mee voeren, dat veelal gratis is.

Die persoon kan je eventueel ook helpen met het opstellen van een aanmaningsbrief naar je werkgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou in eerste instantie een gaan kijken in je arbeidscontract.

Verder moeten je vakantie uren ook vermeld staan op je loonstrookje, wat je elke maand van je werkgever moet ontvangen.

Heb je dit niet, dan zou ik me wel zorgen gaan maken, omdat het dan kan dat je werkgever nooit premies voor je heeft afgedragen. Dan moet je wel uit gaan kijken omdat je hier zelf ook deels verantwoordelijk voor bent en alsnog een naheffing kan krijgen van je Belastingdienst.

Ik hoor graag of je meer informatie hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is dus alweer een reden om lid van een Vakbond te zijn. Een vakbond bemiddelt niet alleen om voor iedereen een goede CAO te krijgen (waarvan ook niet-leden profiteren), maar helpt ook gratis bij een dergelijk probleem.
Ik heb het zelf ook eens meegemaakt bij een afdeling personeelszaken die wel van goede wil zijnde, het niet "zag"". De vakbond ingeschakeld, en het kwam goed.
Misschien als je alsnog lid wordt.