Wat kan ik doen als mijn ouders 20 jaar mijn rekening gebruikt hebben?

Mijn ouders hebben toen ik 12 was een ING rekening op mijn naam geopend omdat vader failliet was en daat zijn inkomen op laten komen want op hun rekening was beslag gelegd. 20 jaar later heeft mijn vader nog steeds die rekening in gebruik. Moeder is 5 jaar geleden overleden. Blijkbaar toen ik 18 was heb ik getekend maar ik kan niks herinneren. Zelf heb ik Rabo voor mijn 18e geopend met moeder en daar weet ik nog alles van af. ING zegt dat het kan zijn dat ouders onwaar verhaal tegen mij hebben verteld over het tekenen op mijn 18e. Vader heeft al 16 jaar succesvol bedrijf en redelijk wat geld op de ING staan zag ik in de belastingopgave van 2019. Dit wordt bij mijn meegerekend omdat het op mijn naam staat. Zelf heb ik een Wajong wegens ernstige ziekte en krijg geen kwijtschelding voor bepaalde dingen. 10 jaar nooit geweten waarom, maar nu snap ik het. Als ik het tegen ouders hierover had deden ze alsof hun neus bloedde.
In dec.2019 achtergekomen van die rekening en is per 7 mei 2020 opgeheven door mij. Contact met vader is verbroken.
Kan ik voor dit geval stappen ondernemen en is hierdoor fraude gepleegd.
Het lijkt mij dat er ook belastingfraude is gepleegd

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.9K
crispy
3 jaar geleden
Voordat je begint over belastingfraude adviseer ik om eerst de eigen belastingaangiften van de afgelopen jaren te controleren. Daar moet dan uit blijken dat je een ander inkomen had dan je eigen inkomen/uitkering en hoeveel dat was.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Mvroegop, vraag advies aan een advocaat of belastingkundige die gespecialiseerd is in fiscaal recht.
1. Er is in uw verhaal het één en ander dat niet met elkaar in overeenstemming is
2. Een vader verdenken van belastingfraude en stappen ondernemen is nogal wat. Dat kan ingrijpende gevolgen hebben.

Antwoorden (1)

Zoals jij het beschrijft hebben jouw ouders, toen je 12 jaar was een rekening voor jou geopend. Wat de reden daarvoor was weet ik niet, maar dit is iets wat veel ouders doen.
Normaliter krijg je het beheer over jouw rekening als je 18 jaar wordt en het kalenderjaar na het jaar, dat jij 18 jaar bent geworden, zou je dit bedrag ook mee moeten nemen voor je eigen belastingaangifte.
Maar zoals jij het beschrijft heb jij op je 18e iets getekend, waardoor jouw vader nu nog het beheer over deze rekening heeft. Dit zou dan om een machtiging moeten gaan. Deze machtiging kan je zelf digitaal intrekken via ING.nl, maar daarvoor moet je wel eerst een account aanmaken.
Maar aangezien jij het gevoel hebt, dat jouw rekening wordt misbruikt door je vader, kan je het beste contact opnemen met de Klantenservice van ING. Daar kunnen ze je adviseren over wat je het beste kunt doen om deze constructie te beëindigen.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ De Ing- en de Rabobank adviseurs moeten kunnen nagaan hoe alles in zijn werk is gegaan. Of zij opening van zaken geven is aan hen.
Antoni
3 jaar geleden
@AnnBoo8146, deze constructie beëindigen? Hoezo? Volgens de toelichting bij de vraag heeft de vraagsteller de rekening al per 7 mei 2020 opgeheven.