Waarom hebben bedrijven geen financiele reserve die verder reikt dan enkele weken?

Dat is toch geen goede bedrijfsvoering.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K
ronron1212
4 jaar geleden
Dat licht aan de grote van een bedrijf en hoe lang een bedrijf bestaat.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Omdat de grotere bedrijven direct hun financiele verplichtingen opgeschort hebben. Hierdoor teren de kleine bedrijven enorm hard in. Blijft iedereen op zijn geld zitten
SentWierda
4 jaar geleden
Sommige winkelconcerns hebben recent besloten dat ze niet pas na 60 dagen maar pas na 90 dagen tot betaling overgaan van aan hen geleverde producten. Je zult als klein toeleveringsbedrijf maar 90 dagen moeten wachten op betaling. Hoe overleef je dat?

Antwoorden (2)

Als ondernemer leg je een reserve neer voor bijvoorbeeld een inkomsten vermindering, in die tijd kan je mensen 'laten gaan', in kosten snijden en je bedrijf weer winstgevend maken. Het risico dat je van de ene op de andere dag géén klanten meer hebt is vrij klein. Dat je vervolgens 3 maanden geen inkomsten hebt is nog kleiner. Daar houden de meeste ondernemers dan ook geen rekening mee. In normale omstandigheden zou je iemand ook voor gek verklaren een bedrijf overeind te houden als het al zo lang geen klanten meer heeft (tenzij je net begint natuurlijk).

In normale omstandigheden hebben bedrijven dus wel degelijk een reserve van langer dan enkele weken, maar niet voor speciale omstandigheden waar alles voor 3 maanden stil ligt (en de kosten wel doorlopen).
Wil aan toevoegen dat er ook bedrijven zijn die net grote investeringen hebben gedaan, met het vooruitzicht deze maanden daar eindelijk op terug op te verdienen (en daarmee de leningen terug te betalen). Dan heb je nog seizoensbedrijven, zoals festivalorganisatoren die de hele winst met alle investeringen verloren zien gaan en daar niet meer van bovenop komen.
Toegevoegd op 15 april 2020 08:24: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ deze negatieve economische omstandigheden zijn zo speciaal, daar helpt zelfs het hamsteren van toiletrollen niet.
Bij het runnen van een bedrijf moet je continu in balans zijn. Er zijn wel voorbeelden van bedrijven die dat niet hoeven te doen, maar dat is een uitzondering.

Over het algemeen zijn er kosten:
- Huur / hypotheek
- Andere bankaire leningen (voor wat voor investeringen dan ook)
- Loonkosten (geldt niet voor iedereen, maar wel voor het merendeel)
- Verzekeringen (aansprakelijkheid, ziekte,
- Lease contracten (voor apparatuur, auto's of voor andere zaken)
- Onderhoudscontracten (voor wat dan ook)
- Abonnementen (bijv telefoons, maar ook vakliteratuur, etc)
- Voorraad (zolang het niet verkocht is, is het eigenlijk een schadepost)
- Andere contracten (bijv computerprogramma's, cloud services, etc)

Inkomsten zijn vaak simpel:
- Wat je klanten betalen.

Hopelijk heb je een bedrijf wat dermate goed loopt, dat je zonder schulden het een en ander kan doen. Maar meestal ga je naar de bank met een business plan om een financiering te krijgen (lening, hypotheek, banklease). Dat betekend dat je al met een minstand begint (ondanks dat je een goed solide plan hebt en een bedrijf dat goed loopt). Zeker grote bedrijven (kijk naar de Efteling) gaan naar de bank voor elke grote verandering. Deze liquide middelen (contact geld) hebben ze niet zomaar liggen. Het vermogen van bedrijven zit in panden, voorraad, spullen, etc. Niet altijd in contant geld op de bank.

Voor kleinere bedrijven, die gemakkelijker contant geld hebben staan, geldt daarbij ook nog dat ze door grote(re) bedrijven beconcurreerd worden. Dus ondanks dat ze rond kunnen komen (en ook wel wat voordelen er aan behalen) hebben ze vaak geen grote hoeveelheden contact geld op de bank staan. Dat is niet een kwestie van slechte bedrijfsvoering, maar van de maatschappij waar we in leven. Teveel contact geld hebben, kan ook belastingtechnisch niet aantrekkelijk zijn.

Kortom, het is moeilijk voor veel bedrijven om rond te komen. Ze hanteren een fijne balans tussen de kosten die ze moeten maken en de inkomsten die er uit komen. De meesten kunnen er goed van leven, maar sommige bedrijven (een praktijk die ik ken, met een paar mensen in dienst) hebben zo'n 30.000 tot 45.000 euro aan kosten per maand. Normaal gesproken waren de reserves voor een paar werken genoeg om tegenslagen te overkomen. Maar deze situatie waar men weken lang géén inkomsten heeft (ipv minder), daar lukt je fijne balans tussen kosten en inkomen niet meer.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ wie rekent nu op een gebeuren zoals deze periode, nu al haast vijf maanden en het eind is niet in zicht.