Kan een werkgever je zo van de ene cao(focwa) naar de andere doen(bovag) zonder je daar van te voren over te informeren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Ik kwam deze soortegelijke vraag ook op een andere site tegen:

Toelichting:
Mijn werkgever is van cao veranderd, hierdoor gaat mijn uurloon achteruit, ik kom in een té lage functieschaal en zit hierdoor al aan mijn eindloon en mijn reiskostenvergoeding komt te vervallen. Ik wil mijn nieuwe contract niet tekenen, maar hij is al wel ingegaan? Kan ik hier iets tegen doen? Sta ik in mijn recht?

Antwoord:

Ls,

In beginsel behoudt u uw arbeidsvoorwaarden. Dat kan anders zijn wanneer er een nieuwe cao geldt die ook op u van toepassing is. Daarnaast geldt dat op grond van veranderde omstandigheden een werknemer dient in te gaan op een redelijk bod van de werkgever. De vraag is welke cao op u van toepassing is. Bespreek dat eens met de vakbond. Die kan daar uitsluitsel over geven.

mr WA van Mourik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werkgever kan in principe niet zomaar eenzijdig arbeidsvoorwaarden wijzigen, dus ook de CAO niet. Dit algemene principe kent onder omstandigheden wel uitzonderingen. Daarnaast is - zeer beknopt weergegeven!- het volgende van belang:

1. Als de werkgever gebonden is aan een bepaalde CAO (omdat hij lid is van de werkgeversorganisatie die partij is bij de CAO) moet hij de betreffende CAO toepassen indien hij onder de werkingssfeer van de CAO valt. Als de werknemer niet lid is van de werknemersorganisatie die partij is bij die (nieuwe) CAO, zouden de oude arbeidsvoorwaarden die beter zijn dan de nieuwe CAO gewoon moeten worden gehandhaafd.

2. Als een andere CAO algemeen verbindend wordt verklaard door de minister, en de werkgever valt onder de werkingssfeer van die CAO, dan moet hij die CAO toepassen. De werknemer kan dan geen rechten ontlenen aan de oude CAO, dus ook niet voor zover de oude arbeidsvoorwaarden beter waren en ongeacht of de werknemer lid is van een werknemersorganisatie die partij is bij de algemeen verbindend verklaarde CAO.

Als de teruggang in arbeidsvoorwaarden erg groot is, is het de moeite waard om bij een advocaat advies in te winnen en uit te laten zoeken welke situatie van toepassing is en of de werkgever correct handelt door de arbeidsvoorwaarden te wijzigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me dat een werkgever je tenminste moet informeren. Doet hij dat niet, kun je hem er op aan spreken.