Hoe werkt het met overwaarde van een huis als 1 partner geld in de verbouwing heeft geïnvesteerd?

Een vriend heeft in 2018 een huis gekocht met zijn toenmalige vriendin. Zij had een uitkering, hij een vaste baan en een overwaarde van zijn vorige huis van ruim 12.000 euro. Voordat ze gingen verhuizen zijn ze uit elkaar gegaan. Ze heeft niets meebetaald aan de hypotheek of de verbouwing van het huis. Hij heeft ongeveer 10.000 euro van zijn eigen geld in de verbouwing gestopt. Nu wordt het huis verkocht met 15.000 euro overwaarde. Heeft ze recht op de helft van die 15.000 omdat ze allebei eigenaar zijn? Of heeft ze recht op minder omdat zij niets in het huis geïnvesteerd heeft en hij veel?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
SentWierda
4 jaar geleden
De toelichting bij de vraag biedt weinig houvast.
Voor welk bedrag is in 2018 het huis gekocht en hoeveel geld is meteen betaald door hem en door haar? Hoe hoog is de hypotheek en wat waren de transactiekosten?
paulus811
4 jaar geleden
Het gaat erom wat er in de akte is vastgelegd v.w.b. eigenaarsdelen. Wie hoeveel heeft ingebracht in de verbouwing doet niet ter zake. Wellicht heeft zij i.p.v. geld juist veel tijd in de verbouwing gestoken.

Antwoorden (2)

Als vriend en vriendin verstandig zijn geweest, hebben ze dit notarieel vast laten leggen voor er problemen ontstonden. Met de woorden van de bron:

"In het notariaat pleegt men een ongelijke bijdrage aan de verkrijging van een woning die op beider naam wordt gesteld, te regelen door te bepalen dat degene die meer heeft bijgedragen dan de andere deelgenoot, een vorderingsrecht heeft op die andere deelgenoot ten bedrage van de helft van het verschil."
Vriend zou dus een vordering krijgen op vriendin voor 1/2 deel van de extra ingelegde € 10.000, dus € 5.000.

Stel: ze gaan uit elkaar. In jouw voorbeeld zou het dan zijn: ieder krijgt 1/2 deel van de overwaarde (€ 7.500 dus) + de schuld wordt verrekend. Vriend krijgt € 10.000 en vriendin krijgt € 5000.

Maar uiteraard zijn er meer mogelijkheden om iets vast te laten leggen en voor waardedalingen moet ook wat worden geregeld.

Als er niets is afgesproken en vriend en vriendin komen er niet uit, dan staat als laatste optie de gang naar de rechter open.

In de bron wordt ook uitgelegd dat de wijze van verrekening geen fiscale gevolgen heeft.
Computoon
4 jaar geleden
In het voorbeeld van taxlive gaat het om een vordering die is vastgelegd. Als niets is vastgelegd, geldt sinds 2012 de beleggingsleer voor wat betreft de inbreng van vermogen.
Als je de inbreng vastlegt als lening, van in dit geval € 10.000, voor de verbouwing, dan krijgt hij 10.000 terug. Anders is dat afhankelijk van de procentuele waardeverandering van de woning.