Waarom krijg ik pas nu mijn definitieve belastingaanslag over 2017?

Ik krijg pas nu, eind september 2019, mijn definitieve belastingaanslag over 2017 (die overigens gelijk is aan mijn voorlopige aanslag, zodat ik niets hoef bij te betalen en niets terugontvang). Dat is veel, veel later dan eerdere jaren.

Een goede vriend kreeg zijn definitieve aanslag over 2017 ook pas afgelopen week, ook veel later dan anders. Ook bij hem was overigens de definitieve aanslag gelijk aan de voorlopige aanslag.

Het enige dat wij gemeen hebben is:
- een vergelijkbaar inkomen (redelijk bovenmodaal)
- een eigen huis
- een bankrekening in Amerika

Over dat laatste punt: tot in 2016 wisselde Amerika geen financiële gegevens uit met Nederland. Wij moesten onze Amerikaanse bankrekening dus zelf aangeven bij de Belastingdienst (wat we braaf deden). Vanaf 2017 geeft Amerika financiële gegevens automatisch door aan Nederland. De Belastingdienst zag dus in 2017 voor het eerst de Amerikaanse rekening in hun geautomatiseerd ontvangen gegevens.

Is te zeggen wat de oorzaak is van de late bekendmaking van de definitieve aanslag? Ligt dat aan die Amerikaanse rekening? Is de Belastingdienst gewoon traag dit jaar? Hebben we wellicht een extra intensieve controle gehad? Is er iets anders aan de hand? Of is er geen zinnig woord over te zeggen?

Cryofiel
4 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (3)

Het is heel normaal, dat de Belastingdienst bij steekproeven extra controles houdt. Meestal krijg je enkele maanden ná de voorlopige aanslag de definitieve aanslag. Als ze echter om een of andere reden extra willen controleren dan gaat dat (veel) langer duren. Vaak gebeurt dat ook als er voor hen ineens iets in staat wat ze bij de betreffende persoon nog niet eerder aantroffen. Dat kan in jouw geval dus de Amerikaanse rekening zijn. Als alles klopt dan krijg je een soort code mee waaraan ze volgend jaar zien, dat het nieuwe toch klopte en geen extra controle nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De Belastingdienst mag 3 jaar doen over het vaststellen van een aangifte. Dat is dus, voor die van 2017, tot en met 31-12-2020. Te verlengen met de duur van het eventueel verleende uitstel. Je aanslag is later dan je verwacht had, maar op tijd.

Als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, kan worden nagevorderd tot 5 jaar na het desbetreffende belastingjaar (in dit geval tot 31-12-2022, te verlengen met de duur van het eventueel verleende uitstel). Zou te weinig belasting zijn geheven over 'een bestanddeel van het voorwerp van enige belasting dat in het buitenland wordt gehouden of is opgekomen', dan is de navorderingstermijn 12 jaar, te verlengen met de duur van het eventueel verleende uitstel.
Computoon
4 jaar geleden
De overheid heeft zijn/haar zaakjes niet op orde en dat is genoegzaam bekend. Ze kampen met verouderde ICT-systemen en met personeelstekorten. Ze boden eens aan om vervroegd pensioen aan te vragen bij medewerkers die tegen die leeftijd aanliepen en boden een goede vergoeding aan.....dat hebben ze geweten! Veel meer personeel maakte van dit aanbod gebruik dan ze hadden gedacht of mee hadden gerekend!

De belastingdienst is nu bezig met een 'inhaalslag' en gaat veel controleren. Ik kreeg toevallig vanmorgen een definitieve berekening van kindgebonden toeslag uit 2013!
Mijn zoon is inmiddels volwassen en ik krijg al jaren geen toeslag meer. Sterker nog...ik krijg zelfs geld terug blijkt nu!
amc