Als je een huis koopt met erfpacht, wat betaal je dan precies?

Een huis die gebouwd is op grond die in erfpacht is, behoort toe aan de eigenaar van de grond ook al is het huis door iemand anders dan de grondeigenaar gebouwd. Maar stel de bouwer krijgt een vergoeding van eigenaar voor zijn pand en vertrekt.

De eigenaar wil wel een nieuwe 'koper' van het huis vinden. Stel het huis is 300.000 waard en de grond is 100.000 waard. Betaalt de nieuwe bewoner/erfpachter dan een canon voor alleen de grond (bijvoorbeeld 2000 euro per jaar) en 300.000 voor het huis. Of is het ook gebruikelijk dat de nieuwe bewoner bijvoorbeeld 10.000 aan canon per jaar betaald.

De erfpachter wil na verloop van tijd weer het huis verlaten. Kan hij het huis dan in de verkoop zetten (ook al is hij geen eigenaar) en 350.000 krijgen voor het huis waarbij de nieuwe erfpachter dan de grondcanon aan de eigenaar van de grond betaalt. Of kan de erfpachter alleen zijn erfpacht verkopen (indien dat contractueel mag) dat is immers het enige waar hij eigenaar van is.
Zie bijvoorbeeld https://www.parool.nl/nieuws/dit-huis-lijkt-een-koopje-tot-je-de-erfpacht-hoort~b98eac64/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

4 jaar geleden
2K
Inekez1
4 jaar geleden
"Een huis die gebouwd is op grond die in erfpacht is, behoort toe aan de eigenaar van de grond ook al is het huis door iemand anders dan de grondeigenaar gebouwd." Nee, het huis is in eigendom van degene die het heeft gebouwd of gekocht. Alleen de grond blijft in eigendom van degene die het in erfpacht uitgeeft.
erotisi
4 jaar geleden
@Inekez1
Als je een huis bouwt op de grond van een ander wordt die grondeigenaar door natrekking ook eigenaar van dat huis.
Slechts door het recht van opstal op dat huis te verkrijgen van de grondeigenaar wordt je eigenaar van het huis.

Antwoorden (2)

Erfpacht kan soms worden afgekocht. Maar in het geval waar jij het over hebt. Je koopt een huis en neemt daarop een hypotheek van 3 ton daar over betaal jij gewoon de aflossing en de rente. Daarnaast betaal je een bedrag aan erfpacht dus je betaald twee bedragen. Je kan je huis weer verkopen op de vrije markt en daarvoor krijgen wat het waard is. Daarna is de volgende eigenaar verplicht de erfpacht te betalen naast de koopsom van het huis.
Bij de verkoop, verkoop je dus je recht op erfpacht. Dat maakt het krijgen van je hypotheek iets moeilijker.
https://www.systeemmakelaardij.nl/huis-verkopen-met-erfpacht/
Toegevoegd op 30 mei 2019 07:36: tekst
ronron1212
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Maar eigenlijk betaal je dan een canon voor het erfpacht van het huis en de grond van eenmalig de som van 300.000 en 10.000 per jaar? Immers je wordt geen eigenaar van de woning en koop je dus die woning ook niet echt.
Weet je misschien of het ook voorkomt of erfpacht zowel voor de woning als voor de grond in een jaarlijkse canon wordt gegoten?
En als je nou de woning in de verkoop zet, dan verkoop je toch alleen je erfpacht van die woning en grond....?
ronron1212
4 jaar geleden
Voor de grond betaal je erfpacht het huis heb je gekocht. Nee je verkoop de woning want die is van jouw de grond niet. De grondeigenaar verhuurt als het ware de grond en jij mag daar een huis opbouwen. Je betaald dus jaarlijks een bedrag voor de grond. Daarnaast betaal je alles voor je eigen huis. Het huis heeft verder niets met de grond te maken. Dat loopt net als of je een huis koop dat geen erfpacht recht heeft Met erfpacht kopen is alleen iets duurde omdat je naast je hypotheek nog eens erfpacht moet betalen voor de grond want je huis staat niet op eigen grond.
erotisi
4 jaar geleden
Door natrekking is dat huis juridisch gezien niet het eigendom van de bouwer ervan. Dat is de grondeigenaar. Daarom ook de vraag wat je precies koopt als je een huis met erfpacht koopt. Het erfpacht (dwz gebruik en houderschap) van de grond en de woning voor een eenmalige afkoopsom/vergoeding (?) voor het 'erfpacht'(*?) van het huis en een jaarlijkse canon voor de erfpacht van de grond, of een eventueel in het erfpachtovereenkomst opgenomen recht van opstal.....of wat misschien ook mogelijk is een jaarlijkse canon voor zowel de woning als de grond.....
ronron1212
4 jaar geleden
https://www.systeemmakelaardij.nl/huis-verkopen-met-erfpacht/
tinus1969
4 jaar geleden
@erotisi, wat je koopt, is een recht van erfpacht. Je neemt eigenlijk het erfpachtcontract over van de vorige erfpachter. Daar betaal je voor, aan de vorige erfpachter.
Omdat je een erfpachtcontract overneemt (eigenlijk een soort huurcontract), heb je in de praktijk niets te maken met de grondeigenaar/verpachter (meestal de gemeente). Aan de grondeigenaar betaal je niets.
In de praktijk gedraagt een erfpachter zich bij koop en verkoop als eigenaar van het huis (de opstal) en de grond; je koopt en verkoopt echter niet een 'bloot eigendom' maar een 'recht van erfpacht'. De formele eigenaar (vaak de gemeente) staat in de praktijk buiten deze transacties.

Bij verkoop van het 'recht van erfpacht' gaan ook de rechten en plichten over op de nieuwe eigenaar. Een van die plichten is de plicht om erfpachtcanon te betalen aan de formele eigenaar van de grond.
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Als je dan bijvoorbeeld een huis te koop ziet staan met erfpacht voor de grond, aan wie betaal je dan formeel het geld voor het huis. Is dat de grondeigenaar of de erfpachter?
erotisi
4 jaar geleden
Zie bijvoorbeeld artikel 99 boek 5 bw. Je blijkt een vergoeding te krijgen van de eigenaar bij einde van je erfpacht. Als je dan je huis (of eigenlijk erfpacht van je huis) verkoopt gaat die koopsom dan naar de eigenaar/grondeigenaar en daarna via de vergoeding door naar de verkoper van zijn erfpacht?
tinus1969
4 jaar geleden
@erotisi, zoals gezegd, je koopt en verkoopt het 'recht van erfpacht'; dat gaat in de praktijk hetzelfde als koop en verkoop van een 'gewoon huis'. De nieuwe erfpachter betaalt dus een koopsom aan de oude erfpachter. De grondeigenaar staat buiten dit soort transacties, heeft er geen invloed op, en ontvangt er geen geld uit.
De grondeigenaar ontvangt in principe 'erfpachtcanon', in feite huur van de grond. Formeel is dat een jaarlijks of maandelijks bedrag, vaak wordt die huur 'afgekocht', dus in één keer voor 50 of 99 jaar betaald. Iemand die een 'recht van erfpacht' koopt, neemt ook die plicht over.