Welke belastingen betaald een VOF?

Ik wil een VOF(vennootschap onder firma) oprichten. Echter is het erg onduidelijk welke belastingen ik moet betalen.

Wij zijn met zijn twee. Als ik het goed begrijp betaal je als vennoot enkel inkomstenbelasting(schijf 1) over het uitgekeerde geld.

Stel dat ik dan 200 euro verdien. 50 euro gaat naar mij en 50 euro gaat naar mijn medevennoot. Dan blijft er 100 euro over bij de VOF. Wat betaal ik over dat bedrag?

Kan iemand mij a.u.b. uitleggen of dit klopt? Wat klopt er anders wel?

Tevens vind ik dat alles heel slecht is aangegeven bij de belastingdienst, daarom hoop ik dat ik via deze weg informatie kan winnen.

Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (1)

Je betaald inkomstenbelasting over dat wat je verdient. De vof geld alleen voor de btw. Een vof bestaat uit zelfstandige ondernemers en die betalen belasting volgens de tarieven die voor iedereen gelden dus naar inkomen over schijf 1 en 2 en 3 en 4 afhankelijk van de winst die je maakt heb je met al deze schijven te maken

Schijf

Belastbaar inkomen

Percentage

1t/m € 20.384 36,65%
2 Vanaf € 20.385 t/m € 34.300 38,10%
3 Vanaf € 34.301 t/m € 68.507 38,10%
4 Vanaf € 68.508 51,75%

belasting betaal je over wat je zelf opmaakt en wat je in de vof laat.

De winst en verliesrekening van de vof met de verdeling van de winst is dus bepalend voor hoeveel belasting je moet betalen als vennoot.
ronron1212