Kun je in Nederland geld lenen met een buitenlandse IBAN?

Ik woon in NL werk in NL en heb een buitenlandse betaalrekening, kun je hiermee in aanmerking komen voor leningen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
Inekez1
5 jaar geleden
Geld lenen van wie of wat? Als je geld wil lenen bij een Nederlandse bank, zul je bij die betreffende bank een rekening moeten openen.
tinus1969
5 jaar geleden
Is er eens speciale reden dat je een buitenlandse betaalrekening hebt?
LeonardN
5 jaar geleden
Ik kwam dit tegen (weet niet of het van toepassing is): https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/financial-products-and-services/consumer-credits-and-loans/index_nl.htm
Een krediet of lening afsluiten in een ander EU-land
Als u een lening of een krediet in een ander EU-land wilt afsluiten, moet u weten dat banken vaak terughoudend zijn als de klant in een ander EU-land werkt of daar gevestigd is. De banken mogen zelf beslissen of zij hiervoor beperkingen hanteren. Maar net als op alle gebieden geldt hier het beginsel dat zij EU-burgers niet op grond van hun nationaliteit mogen discrimineren. Als u denkt dat een bank u gediscrimineerd heeft, kunt u: contact opnemen met de bank (klachtendienst) en vragen om een schriftelijke reactie met de exacte redenen voor de weigering
op grond van de schriftelijke reactie van de bank FIN-NETen (netwerk voor de beslechting van financiële geschillen) vragen te bemiddelen

Antwoorden (1)

Je kunt een persoonlijke of doorlopende lening afsluiten in Nederland.
Indien je hiervoor in aanmerking komt, vergelijk goed!
Volgens mij heb ik alle banken en kredietverstrekkers gelezen.
Wat altijd belangrijk is, is dat je in Nederland woont en werkt (of een uitkering ontvangt). Natuurlijk zijn er nog meer voorwaarden. Deze verschillen per verstrekker (denk aan leeftijd, startbedrag...)
Nergens, maar dan ook nergens heb ik gelezen dat je over een Nederlandse betaalrekening moet beschikken. Je moet natuurlijk wel een betaalrekening hebben waar ze eventueel het bedrag op kunnen storten.
Wat veel belangrijker is, is dat er wordt gekeken of je een BKR-registratie hebt. Indien je deze hebt, wil dat niet zeggen dat je geen lening kunt afsluiten. Een abonnement met mobiel wordt ook al bij het BKR geregistreerd.
Kortom, er wordt gekeken of je de middelen hebt om een bepaald bedrag te kunnen lenen.
De verstrekker wil wel zijn geld terug.
Wees ook verstandig.
https://informatie.rente.nl/lenen/voorwaarden-lening