Moet je een vergunning hebben voor handelen?

Als je via bijvoorbeeld een instagram account probeert een handeltje op te zetten, of een website aanmaakt, en daar dingen op wil verkopen, moet je daar iets voor aanvragen ofzo? Het gaat om e-sigaretten aka vape, en e-liquids, het is niet heel heel veel ofzo, maar het gaat ongeveer om een paar duizend euro per kwartaal wat ik ermee verdien, maar ik vraag me af of als ik het ga uitbreiden met eventueel een website, er een vergunning ofzo voor moet hebben... of ben ik al fout bezig? alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Bij de Kamer van Koophandel en bij de Belastingdienst kunnen ze je laten weten wanneer jouw bedrijfje een officiële handelsonderneming wordt. Kijk op https://www.kvk.nl/ en https://www.belastingdienst.nl/ voor meer informatie.

Antwoorden (1)

Het gaat er in eerste plaats wel om, wat je wilt gaan verkopen. Er zijn zaken waar je altijd een vergunning voor moet hebben, ook als je een fysieke winkel wilt beginnen. Voor alle andere zaken valt het allemaal wel mee.
Als je net begint, en het nog geen handel is om in je levensonderhoud te kunnen voorzien, heb je nog niet veel nodig. Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel is pas nodig als het een oinderneming wordt.
Wel moet je de inkomsten van je handel bij de belastingdienst opgeven als extra inkomsten.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt! Het gaat inderdaad niet om extreem grote bedragen.
tinus1969
5 jaar geleden
Dit is niet helemaal waar; een KvK inschrijving is nodig, zodra je 'deelneemt aan het economische verkeer', zie https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/criteria-van-een-onderneming/ En dat is hier zeker de bedoeling. KvK inschrijving is overigens ook voordelig, omdat je bv BTW kunt verrekenen/terugvragen. Wat me zorgen baart, is dat het hier gaat om e-sigaretten, en de status daarvan is onduidelijk, maar er ligt bv een reclameverbod, en in sommige anderen landen (bv België!) een algeheel verbod. Een reclameverbod maakt verkoop via Instagram/webwinkels lastig: https://nl.wikipedia.org/wiki/E-sigaret#Juridische_status