Hoe ruil ik mijn zilveren tientjes in tegen de nominale waarde?

Ik heb 10 zilveren tientjes, van de geboorte Amalia. Deze hebben een nominale waarde van 10 euro per stuk dus in totaal 100,-. In principe is het een wettig betaalmiddel, en zou iedere winkel deze munt gewoon moeten accepteren als 10 euro. Dit gebeurt echter niet, omdat men het vaak niet vertrouwt of niet weet. Inwisselen bij een kantoor wil ik eigenlijk ook niet want die geven er gewoon de zilverprijs voor. Waar enhHoe krijg ik toch de nominale waarde weer voor mijn zilveren tientjes?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (2)

Jekunt ze inleveren bij een bank (bjvoorbeeld storten op je eigen rekening).
Maar waarom zou je ze niet verkopen?
Mogelijk/waarschijnlijk krijg je er dan iets meer voor.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Juist goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij welke bank kan je ze nog inruilen?
Mijn informatie is anders.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit is dus niet waar.
1) vs geeft zelf aan dat winkels deze munten weigeren
2) bank neemt ze niet aan, de mijne niet in ieder geval.
Lees liever mijn antwoord.
LeonardN
5 jaar geleden
Er staan inderdaad veel verhalen over banken en winkels die ze niet aannemen (volgens mij mogen ze wel weigeren zolang ze het maar kenbaar maken). Ik weet niet of een bank uberhaupt nog muntgeld aanneemt (tijden niet meer geweest).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er is een reactie verwijderd tussen mijn twee reacties.
LeonardN had mijn eigen bron tegen me gebruikt.
Je hebt keus:

Klantenservice ING gebeld: nee, wij doen hier niets meer mee. TIP: neem contact op met De Nederlandsche Bank vraag een formulier op en regel e.e.a. verder met DNB.

of

'Goudwisselkantoor'
Herdenkingsmunten zijn wettig betaalmiddel in Nederland en blijven uiteraard te allen tijde de nominale waarde behouden. Hier kunt u uw herdenkingsmunten inruilen voor de nominale waarde. U kunt hier ook verzamelingen inleveren. Zoek hier een inleverpunt bij u in de buurt.
https://www.knm.nl/munten-verkopen/nl/page/2319/

Bij een reguliere bank kan het niet meer.

Wel en wellicht voor meer kun je ze verkopen op een verzamelsite of -beurs.
.
https://www.knm.nl/munten-verkopen/nl/page/2319/
https://www.goudwisselkantoor.nl/verkopen/...
https://www.dawsongold.nl/encyclopedie/zil...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Plus, hoewel een wettig betaalmiddel lijkt het erop dat banken en winkels ze mogen weigeren.
ronron1212
5 jaar geleden
Het zijn gewoon euro munten maar dan van zilver hoezo zou de bank ze weigeren?
ronron1212
5 jaar geleden
@jodokus52
Alle zilveren en verzilverde tien euromunten zijn in Nederland een wettig betaalmiddel. Let wel op, de zilverwaarde van de munten kunnen de nominale waarde overstijgen.
https://www.hetinkoopkantoor.nl/zilveren-tien-euromunt/
LeonardN
5 jaar geleden
@ronron1212
Die denkfout maakte ik ook.
Een wettig betaalmiddel hoeft niet geaccepteerd te worden.
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN zou inderdaad kunnen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen