Kopen alleen mensen met een laag inkomen een tweedehands auto?

Hallo, ik vroeg vandaag waarom wij geen witte auto hadden aan mijn moeder en ze zei: “met een 2e hands auto heb je daar niet zoveel keuze over” dus ik vroeg me af betekent dat dan dat mijn ouders een laag inkomen hebben en is het vaak zo dat 2e hands auto’s worden verkocht

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
TurfGraver
5 jaar geleden
Auto's zijn de slechtste investering die je kunt doen.
De afschrijving (waarde vermindering) van een nieuwe auto is het grootst.
Dus wie slim met zijn (eigen) geld om gaat (om wat voor reden dan ook) koopt een goede tweedehands.
Ritsuka
5 jaar geleden
Ik koop altijd 2dehands, en mijn inkomen is best goed. Een nieuwe auto is zonde van het geld, verliest zo snel waarde.
tinus1969
5 jaar geleden
Ik heb de indruk dat de duurdere modellen auto’s niet nieuw aan particulieren worden verkocht maar worden geleasd, meestal als auto-van-de-zaak. Zulke auto’s koop je dusaltijd tweedehands.
Poet
5 jaar geleden
Als je op 2e hands autosites kijkt zie je enorm veel auto, in allerlei kleuren. dus als je een witte wilt kun je dat tweedehands ook prima vinden. Misschien vinden je ouders wi gewoon niet mooi?
Overigens: sommige modellen auto's zijn er helemaal niet in het wit; ook nieuw niet.

Het beste antwoord

Nee, ook mensen met een hoger inkomen kopen soms tweedehands, terwijl er ook mensen zijn met een laag inkomen die nieuw kopen. In de regel echter zijn auto's relatief duur en nieuwe auto's relatief enorm duur ten opzichte van tweedehands auto's. Dus als vuistregel zou je kunnen stellen dat:

"Hoe lager het inkomen hoe groter de kans dat iemand een tweedehands auto koopt ALS deze al de mogelijkheid heeft een tweedehands auto te kopen"

Een vrijgezelle jongeman die niet veel uitgaven heeft(wellicht nog bij ouders woont) en gek is van auto's zou ervoor kunnen kiezen nieuw te kopen.
Een goedverdiendend stel dat niets om auto's geeft en begrijpt dat de investering snel in waarde verminderd zou een tweedehands van een jaar of 3-4 oud kunnen kopen.
---

Aan de andere kant geldt:
""Hoe hoger het inkomen hoe groter de kans dat iemand een nieuwe auto koopt en bij bijzonder hoog inkomen zelfs een tweede auto koopt, niet zozeer voor de functie als wel de looks of de status."
---
Of je ouders een laag inkomen hebben kan je niet direct aflezen aan het feit dat ze een tweedehands auto kopen, het is waarschijnlijk wel een indicatie dat ze geen miljonair zijn en geen tonnen verdienen. Wat meestal een beter beeld geeft is de baan die je vader en/of moeder hebben en of dat in loondienst is.
====
*
Een vrijgezelle -weinig verdienende- jongeman die....
Toegevoegd op 12 juli 2018 06:49: tekst
5 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heeft niet eens perse met inkomen te maken.
De afschrijfkosten op een nieuwe auto zijn de eerste paar jaar het hoogst.
Dus als je niet onnodig geld wilt uitgeven koop je een tweedehands,met niet te veel kilometers op de teller.
Al je budget wel een beperking is heb je weinig te kiezen.
Maar ook dan kun je door een tweedehands te kopen een wat groter en/of luxer voertuig kopen dan nieuw natuurlijk.
Oftewel: er is niets mis met het kopen van een gebruikte auto.
Wat 'normaal' is bepaal je zelf.
Het is niet ongebruikelijk, maar wat belangrijker is: je hebt geen boodschap aan wat anderen doen.
5 jaar geleden
Normaal is te besteden wat je kunt.
Dat houdt in dat je soms niet kiest voor een nieuwe auto maar rond kijkt voor een goede tweedehands. Het hoeft niet in te houden dat je ouders een laag inkomen hebben, maar wel dat zij kiezen voor een andere manier om hun geld te besteden.
Soms verkoopt iemand zijn auto, die is dan gebruikt dus tweedehands. Ook bijna iedere keer als iemand een nieuwe auto koopt, wordt de oude auto ingeruild bij de dealer. De dealer heeft daardoor een voorraad 'inruil' die 'occasions' (kansen) genoemd worden.
Ja het is zeker vaak dat 2e hands auto's verkocht worden. Door mensen met weinig geld, maar ook door (jonge) mensen die net hun rijbewijs hebben bv.
.....
Ja het is zeker vaak dat 2e hands auto's verkocht worden. AAN mensen met weinig geld, mensen die het niet nodig vinden om een nieuwe auto te kopen en ook AAN (jonge) mensen die net hun rijbewijs hebben bv.
Toegevoegd op 12 juli 2018 00:31: tekst