Is een verkoper zoals Media Markt of Coolblue eigenaar van de door hun aangeboden producten?

Zoals er staat heb ik informatie nodig over of een verkoper zoals de Media Markt of Coolblue ook daadwerkelijk eigenaar zijn van de door hun aangeboden en verkochte producten of dat deze winkels enkel als platform dienen om kopers en verkopers samen te brengen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Coolblue is eigenaar van meer dan 300 webshops en zeven fysieke winkel in Nederland en België. Alle aandelen waren in handen van de drie oprichters. Sedert 6 juli 2017 heeft HAL Investments een niet beursgenoteerd belang van 30% door aandelen van twee oprichters te kopen.

Antwoorden (2)

Niet per-sé....

Natuurlijk kan een winkel zijn eigen voorraad aanschaffen en dit in de winkel zetten. Maar daarmee lopen ze ook een risico wanneer spullen niet verkocht worden.
Een fabrikant heeft er belang bij dat zijn spullen letterlijk in de etalage belanden. Er kunnen dus deals gesloten worden tussen de winkel en de fabrikant waarbij de fabrikant de eigenaar van de te verkopen spullen blijft, en in ruil daarvoor doet de keten de verkoop. De winst die verdelen ze dan volgens een afgesproken verdeelsleutel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Merci Ozewiezewozewiezewallakristallix!
Goed formuleren is een kunst, goed lezen en begrijpen ook. Wat je zegt is ook logisch, niveau-verschil in vragen... doet veel. Ik verwijder mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vergat ik : Plus +
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Er kunnen dus deals gesloten worden tussen de winkel en de fabrikant waarbij de fabrikant de eigenaar van de te verkopen spullen blijft, en in ruil daarvoor doet de keten de verkoop. De winst die verdelen ze dan volgens een afgesproken verdeelsleutel." Dat ligt toch iets anders, de producent huurt dan verkoopruimte in een winkel tegenwoordig, dit geeft minder onkosten voor de verkoper en meer zekerheid voor de producent dat zijn produkt niet ergens achteraan in de winkel komt te staan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Hoezo is dat anders ?
Je geeft er een andere naam aan, maar het is exact hetzelfde. Ook veranderd het niets aan het feit dat de winkel niet per-sé de eigenaar is. Dat is waar de vraag (en het antwoord) over gaat.
De meeste winkelketens zijn eigenaar van de produkten die ze verkopen, zeker als di in de winkel / magazijn aanwezig zijn.

Echter om opslagruimte te besparen kopen de door jouw bedoelde grote winkelketens de goederen pas op het moment dat ze besteld zijn in en worden ze nagenoeg direkt van producent / importeur naar de koper vervoert, echter daar het geen particuliere verkoop is op het moment dat coolblue of een mediamarkt een artikel ophaalt bij een producent / importeur direkt eigenaar van de artikelen.
Door de besparing op de opslag kunnen ze e goederen goedkoper aan de man brengen.