Waar kun je 1 en 2 centen inwisselen?

Ik heb gehoord dat je je 1 en 2 centen kunt inwisselen in geldig geld (10 cent etc.) ik heb heel veel 1 en 2 cent munten en wil ze graag inwisselen maar weet niet waar.

5 jaar geleden
8.2K
Amadea
5 jaar geleden
Bedoel je gulden-centen of betreft het wel de huidige euro?
AnnBoo8146
5 jaar geleden
Munten wisselen is heel lastig, zeker als het om 1- en 2-centmunten gaat.
Bij veel banken kan je wel munten "wisselen", maar vaak is de voorwaarde dat je daar ook een rekening hebt waar het geld op gestort kan worden. En de banken vragen voor het wisselen geld. Deze kosten kunnen variëren per bank, en zijn vaak bijna net zo hoog of zelfs hoger dan het bedrag aan munten.
Je kunt kleingeld vaak ook inleveren bij een winkel in de buurt, dus betalen met de munten. Maar ik vermoed, dat de meeste winkeliers niet blij zullen zijn met een groot aantal munten van 1 en 2 cent. Zij kunnen deze munten niet gebruiken als wisselgeld, en als zij hun kleingeld willen storten bij de bank, moeten zij er ook voor betalen.
Antoni
5 jaar geleden
Misschien is het het slimst en het handigst deze bij je bank te storten op je betaalrekening.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1 en 2 cent zijn wettige betaalmiddelen en je kunt er dus gewoon mee betalen bij veel winkels en supermarkten, tenzij staat aangegeven dat ze ze niet accepteren. Bij veel banken kun je het op je bankrekening laten storten en soms ook omwisselen zoals jij wilt doen. Ik zou als ik jou was even bellen naar de bank en vragen of ze het omwisselen voor munten met een hogere waarde.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oei... mijn antwoord blijkt achterhaald.
Deze reactie post ik onder de vraagstelling en dan verwijder ik mijn antwoord.

Antwoorden (1)

In Nederland nemen ze 1 en 2 centen niet vaak meer aan. Wat je bijvoorbeeld wel kunt doen is naar Duitsland gaan, hier nemen ze ze wel aan, en misschien kun je bij een bank of zelfs een gewone winkel al die muntjes omwisselen. Dit valt ook goed te combineren met een dagje uit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij de aldi in Nederland kun je gewoon betalen met 1 en 2 centen.
Ook krijg je ze daar terug als wisselgeld.
SentWierda
5 jaar geleden
Bij Lidl accepteren ze ook 1 en 2 centen - van mij wel.
Mogelijk accepteren ze ook bij andere Duitse winkelbedrijven 1 en 2 centen. Duitse concerns zijn o.a. Hornbach en Douglas,
ItisILeClerc
5 jaar geleden
Gewoon uitgeven in de supermarkt. Doe ik dagelijks.
Allemaal nemen ze centen aan, ook al proberen onwetende caissières je soms iets anders wijs te maken.