Wat zijn goede redenen om niet op een afspraak te verschijnen?

En om vervolgens geen factuur te sturen voor de no-show van de klant? Of gewoon áltijd je regels naleven, ongeacht de situatie? (gaat hierbij om een nieuwe klant)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Als bedrijf moet je de regels duidelijk en consequent houden.

Bij minimaal 24 uur van te voren afbellen, geen kosten.

Bij overmacht/calamiteiten (nader te bepalen door dienstverlener) b.v.

- Bij overlijden (binnen de familie)
- Bij plotseling ziek worden of een ongeluk krijgen
- Een gebeurtenis waar de klant zelf niets aan kan doen, denk b.v. aan autopech.

Probeer zo veel mogelijk vast te leggen in de voorwaarden, zodat er geen misverstanden over kunnen ontstaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij mijn mondhygiëniste hebben ze de volgende regel:

1 keer een afspraak niet nakomen, geen kosten
2e keer, 75% van de kosten betalen
3e keer 100% van de kosten betalen

Kom je daarna nog een keer niet opdagen, laten ze je alle keren alsnog betalen. Voor beide partijen gunstig lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je mag 'een afspraak niet nakomen' niet alleen in enge zin bekijken. Bekijk ook het grotere geheel.

Ok, je hebt geen zin in die ene afspraak (want die gaat toch niet veel opbrengen). Maar denk ook aan je reputatie. Mond-tot-mond valt niet te onderschatten

En eens een slecht imago ....

Toegevoegd na 13 minuten:
Nu ik de andere antwoorden heb gelezen, merk ik dat ik de vraag verkeerd begrepen heb.

Maar ook hier: denk ruimer, een klant een no-show factuur geven brengt een paar centjes op, maar het risico op een 'never-show-up-again' is enorm groot.

Wees wel altijd heel kordaat in je reactie naar de klant toe. Laat hem duidelijk merken dat niet verschijnen niet kan. Lach het niet weg met een grapje.

Bij herhaaldelijk niet-opdagen: niet twijfelen, no-show factuur uitschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tandarts heeft bv de regel dat je ten minste 24 uur van te voren moet afbellen, dan kost het je niets.
Belt iemand later af, is het wel afhankelijk van de reden, ziekte, of ziekte in het gezin kunnen redenen zijn, of je via de regels moet handelen zou ik echt even per geval bekijken
Belt iemand niet af en komt hij/zij gewoon niet opdagen dan zou ik zeker een rekening sturen, je hebt die tijd gereserveerd. Je zou dan de helft kunnen rekenen eventueel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je gelijk, dat de maat vol is. Het kan natuurlijk gebeuren dat er ies tussen komt, maar als dat verschillende keren achter elkaar gebeurt zou ik een lijn trekken. Het is een zeer redelijke regel.
Als je door overmacht verhinderd bent lijkt me een goede reden en acceptable voor de klant. Moet je natuurlijk niet aankomen met: "bus gemist" of "had een lekke band".. maar kun je beter iets zeggen zoals: "M'n pieper ging af, moest naar het ziekenhuis om een bypass te leggen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speel het eerlijk, wees vooraf duidelijk naar de klant.
Of zeg de klant dat je er nog op terug komt en doe dat dan ook eb vertel dan onomwonden dat je het net gaat/kan leveren/doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ga er vanuit dat de klant niet is komen opdagen en je je nu afvraagt of je wel of niet je tijd moet factureren. Bekijk het even vanuit de kant van je klant. Hoe zou het overkomen als je een factuur stuurt? Wellicht kan je hun beter zeggen dat je nog wel met hun verder wilt, maar een richtlijn stellen. Dat als ze volgende keer weer niet komen, ze moeten gaanbetalen. Dat is netter dan nu gewoon een factuur sturen. Een goede relatie betekend goede reclame. Dat is meer waard dan dat uurtje van jouw tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste reden is ziek zijn volgens mij. Want afspraken na komen is wat mij betreft zeer belangrijk. Als je verhinderd bent moet je gewoon op tijd afbellen, met een goede reden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een afspraak is een afspraak, dan had je die niet moeten maken want daar was jezelf bij. Dus gewoon nakomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De link verwijst naar iets waarvan ik denk dat je de antwoorden zult vinden.