Wat zijn goede redenen om niet op een afspraak te verschijnen?

En om vervolgens geen factuur te sturen voor de no-show van de klant? Of gewoon áltijd je regels naleven, ongeacht de situatie? (gaat hierbij om een nieuwe klant)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als bedrijf moet je de regels duidelijk en consequent houden. Bij minimaal 24 uur van te voren afbellen, geen kosten. Bij overmacht/calamiteiten (nader te bepalen door dienstverlener) b.v. - Bij overlijden (binnen de familie) - Bij plotseling ziek worden of een ongeluk krijgen - Een gebeurtenis waar de klant zelf niets aan kan doen, denk b.v. aan autopech. Probeer zo veel mogelijk vast te leggen in de voorwaarden, zodat er geen misverstanden over kunnen ontstaan. Toegevoegd na 3 minuten: Bij mijn mondhygiëniste hebben ze de volgende regel: 1 keer een afspraak niet nakomen, geen kosten 2e keer, 75% van de kosten betalen 3e keer 100% van de kosten betalen Kom je daarna nog een keer niet opdagen, laten ze je alle keren alsnog betalen. Voor beide partijen gunstig lijkt mij.

Je mag 'een afspraak niet nakomen' niet alleen in enge zin bekijken. Bekijk ook het grotere geheel. Ok, je hebt geen zin in die ene afspraak (want die gaat toch niet veel opbrengen). Maar denk ook aan je reputatie. Mond-tot-mond valt niet te onderschatten En eens een slecht imago .... Toegevoegd na 13 minuten: Nu ik de andere antwoorden heb gelezen, merk ik dat ik de vraag verkeerd begrepen heb. Maar ook hier: denk ruimer, een klant een no-show factuur geven brengt een paar centjes op, maar het risico op een 'never-show-up-again' is enorm groot. Wees wel altijd heel kordaat in je reactie naar de klant toe. Laat hem duidelijk merken dat niet verschijnen niet kan. Lach het niet weg met een grapje. Bij herhaaldelijk niet-opdagen: niet twijfelen, no-show factuur uitschrijven.

De tandarts heeft bv de regel dat je ten minste 24 uur van te voren moet afbellen, dan kost het je niets. Belt iemand later af, is het wel afhankelijk van de reden, ziekte, of ziekte in het gezin kunnen redenen zijn, of je via de regels moet handelen zou ik echt even per geval bekijken Belt iemand niet af en komt hij/zij gewoon niet opdagen dan zou ik zeker een rekening sturen, je hebt die tijd gereserveerd. Je zou dan de helft kunnen rekenen eventueel

Als je door overmacht verhinderd bent lijkt me een goede reden en acceptable voor de klant. Moet je natuurlijk niet aankomen met: "bus gemist" of "had een lekke band".. maar kun je beter iets zeggen zoals: "M'n pieper ging af, moest naar het ziekenhuis om een bypass te leggen."

Speel het eerlijk, wees vooraf duidelijk naar de klant. Of zeg de klant dat je er nog op terug komt en doe dat dan ook eb vertel dan onomwonden dat je het net gaat/kan leveren/doen.

ik ga er vanuit dat de klant niet is komen opdagen en je je nu afvraagt of je wel of niet je tijd moet factureren. Bekijk het even vanuit de kant van je klant. Hoe zou het overkomen als je een factuur stuurt? Wellicht kan je hun beter zeggen dat je nog wel met hun verder wilt, maar een richtlijn stellen. Dat als ze volgende keer weer niet komen, ze moeten gaanbetalen. Dat is netter dan nu gewoon een factuur sturen. Een goede relatie betekend goede reclame. Dat is meer waard dan dat uurtje van jouw tijd.

Het beste reden is ziek zijn volgens mij. Want afspraken na komen is wat mij betreft zeer belangrijk. Als je verhinderd bent moet je gewoon op tijd afbellen, met een goede reden...

Een afspraak is een afspraak, dan had je die niet moeten maken want daar was jezelf bij. Dus gewoon nakomen!

De link verwijst naar iets waarvan ik denk dat je de antwoorden zult vinden.

Bronnen:
http://www.fysiofit.net/images/stories/Dow...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100