Scholingskosten fiscaal aftrekbaar, wat betekent dit?

Ik ben van plan om in september een vervolgopleiding te gaan doen.
Nu las ik dat de studiekosten afgetrokken kunnen worden als persoonsgebonden aftrek.
Maar wat betekent dit nu precies? Krijg ik al de studiekosten dan weer terug?
Wat dat betreft ben ik een leek.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Nee je krijgt dan een gedeelte terug.

Antwoorden (1)

Nee, je krijgt niet alles terug. Je mag bij je aangifte de scholingskosten die daarvoor in aanmerking komen, als aftrekpost opvoeren. Met die aftrekpost verlaag je feitelijk je totale inkomen en daarover betaal je dus minder belasting. Het hangt dan van de rest van je aangifte af of je nog geld terug krijgt, of dat je alleen minder betaalt.