Waarom is het goed dat de rechtbanken bij de overheid horen en niet bij de particuliere sector?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

De rechtbank moet onpartijdig zijn. Particulier zou het een bedrijf worden met winstoogmerk en dan is het eind toch zoek. Wie betaalt die bepaalt? lijkt mij een heel verkeerd uitgangspunt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
kierkegaard47
6 jaar geleden
En sterker nog, het is ook (een van) de reden(en) waarom we de trias politica hebben.... de scheiding zelfs nog _binnen_ de overheid tussen wetgevend, uitvoerend, en rechtsprekend ...
het is niet zozeer een kwestie van goed of slecht, maar eerder een kwestie van 'het kan niet anders'. Het handhaven van wetten is per definitie een overheidstaak.