Hoe groot is de kans om van vrijwillige bewindvoerder af te komen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
20.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe groot de kans is kunnen wij niet zeggen, we weten immers helemaal niets van jouw situatie.
Hoe de procedure verloopt kun je hier vinden:
https://www.legalspot.nl/juridisch-forum/familierecht/vrijwillige-bewindvoering-opzeggen
LeonardN
6 jaar geleden
Dat is een wat vreemde vraag en ontzettend lastig antwoord op te geven. We zouden dan alle gevallen moeten weten wanneer dat geprobeerd is wanneer dat gelukt of mislukt is. Bedoel je niet meer: Als je van je (vrijwillige aangevraagde) bewindvoering af wil, welke stappen moet je dan ondernemen?

Antwoorden (1)

U kunt vrijwillige bewindvoering opzeggen door een verzoek in te dienen bij de rechtbank die de vrijwillige aanvraag voor bewindvoering heeft behaneld.
Dit gaat via de verzoekschriftprocedure. U start de procedure door de kantonrechter een brief te sturen. In het verzoekschrift legt u uit waarom u wilt opzeggen en geen bewindvoerder meer. U dient bijvoorbeeld aan te tonen dat er geen schulden of achterstanden in de betalingen zijn.
U stuurt het door u ondertekende verzoekschrift met kopieën (in drievoud) van bewijsstukken die uw verhaal ondersteunen naar de Rechtbank (team kanton, afdeling griffie). U kunt de stukken ook afgeven bij de centrale balie van de rechtbank.
Als het verzoekschrift geaccepteerd wordt, krijgt u via de griffie van de rechtbank een uitnodiging voor de zitting.

Of er kans is op een positief besluit van de rechtbank hangt af van uw huidige omstandigheden, zijn er nog schulden en hoe het aflossingstraject heeft plaatsgevonden. Ook de inbreng van de huidige bewindvoerder heeft invloed op de beslissing van de Rechtbank.

Toegevoegd na 14 minuten:
Hoe groot (of hoe klein) de kans is dat de bewindvoering wordt opgeheven kunt u zelf inschatten.
Als op grond van de overgelegde stukken blijkt dat de noodzaak voor bewindvoering niet langer bestaat zou de rechtbank kunnen besluiten de bewindvoering op te heffen.

Echter als de oorzaak waarom de bewindvoering is aangevraagd en het bewind is ingesteld nog steeds aanwezig is, en zeker als men niet geheel schuldenvrij is, zal de rechtbank meestal het verzoek afwijzen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb een bewindvoerder aan moeten vragen toen ik nog schulden had. Ik heb nu geen schulden meer. Ik woon wel in een zorg instelling met begeleiding die willen dat ik mijn bewindvoerder wel behoud, omdat ze zich zorgen maken dat als ik mijn rekeningen weer zelf ga beheren, dat ik opnieuw in de schulden kan komen. Ik denk ook niet dat mijn bewindvoerder het er mee eens zal zijn, omdat hij zich daar ook zorgen om maakt.
tinus1969
6 jaar geleden
@zeynepyildiz19, en waarom denk jij dat jij geen schulden meer zult maken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@zeynepyildiz1993, dat is heel knap van u dat u samen met uw bewindvoerder kans hebt gezien om helemaal schuldenvrij te zijn.
Ik heb het in mijn antwoord al aangestipt, bij een verzoek om de bewindvoering te beëindigen heeft de inbreng van de bewindvoerder ook invloed.
Soms is het hebben van een bewindvoerder ook een voorwaarde om begeleid te mogen wonen.