Waar moet ik op letten als ik een autoverzekering afsluit voor een nieuwe auto?

Over een week of drie wordt mijn nieuwe auto geleverd (en met nieuw bedoel ik dan ook echt helemaal nieuw).

Voor mijn huidige auto heb ik al sinds ik begon met het hebben van een eigen auto dezelfde verzekering bij dezelfde maatschappij lopen.

Het lijkt me slim om toch eens te kijken of andere maatschappijen niet voordeliger zijn, maar ja, dan moet je uiteraard ook letten op de voorwaarden.

Aangezien ik weet dat de goedkoopste lang niet altijd de beste hoeft te zijn, wil ik graag weten waar ik echt op moet letten, wat echt belangrijk is bij het zoeken naar een (all-risk) autoverzekering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Belangrijk is natuurlijk wat uitgekeerd wordt bij schade. Er zijn maatschappijen die keren tot 3 jaar de nieuwwaarde uit. Dat scheelt een hoop hoor als je de auto plat rijdt na 2,5 jaar.

Ook moet je kijken wat de maximale korting is, dat is niet overal hetzelfde. Sommige maatschappijen hebben een bonusbeschermer, een extra verzekering (ik betaal 35/jr) waarmee je niet in korting zakt met zelfs 3 schades per jaar.

Het eigen risico is misschien nog van belang. Maar de premie zelf vind ik toch ook wel erg belangrijk want die kan enorm verschillen. Voor mijn auto (1465 kg, 62.000 euro, 75% korting) kreeg ik premies van 580 - 1400 voor een all risk verzekering geoffreerd.
paulus811
13 jaar geleden
Een autoverzekering vind ik een 'zo persoonlijks iets' dat een op jouw gesneden verzekering een stukje maatwerk moet zijn. B.v. Neem je een stukje eigen risico mee. Wat val je terug in de bonus malis tredes bij schade.
Denk, dat je voor een op jouw toegespitste verzekering moet kiezen. Heb hiervoor een linkje toegevoegd.
Waar je m.i. voor moet waken is: Als je een lage premie betaalt je bij een eventuele schade niet het onderste uit de kan mag verwachten. Persoonlijk zou ik dan liever iets meer betalen voor een 'goede dekking'.
Veel plezier met je nieuwe auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paulus heeft al veel gezegd:

Let ook op: Wat is de maximale WA dekking per gebeurtenis en krijg je er een groene kaart bij ...betekent dat er voor schade over de grens een ongelimiteerde WA dekking is, en die kan nodig zijn. Want als je een bus vol vakantiegangers raakt en er raken wat mensen levenslang invalide is die WA van 5 miljoen een lachertje en draai je mogelijk zelf voor de rest op.

De bonus malus beschermer kun je bij sommige maatschappijen "kopen" (extra premie), ik heb die "verdient" met zeer lang geen schade maken (>25 jaar noclaim inmiddels)

Denk ook aan de inzittende verzekering...die betaald altijd uit ongeacht oorzaak aan je passagier als er iets gebeurd. Ook als er geen schuldige aan te wijzen is (omvallende boom door bliksem inslag als oorzaak bv)

Check na hoe ze met "kostbaarheden" omgaan bij auto inbraak, of ze eisen stellen aan tracking (via GPS auto terug kunnen vinden) , alarm ed.

Mijn noclaim korting is 80%....een verzekeraar met lagere basispremie en slechts 70 of 75% noclaim zou nu toch duurder uit kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het is wel slim om te gaan shoppen. Maar doe dat dan niet op het laatste moment.

Ik heb zelf een verzekering bij mijn huidige maatschappij afgesloten. Ik ging voor zekerheid qua modules.
Het idee is dat ik nu snel verzekert ben en dan een jaar heb om echt te bepalen wat ik wil en bij wie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
All Secur komt er goed uit. Ik ben zelf ook kortgeleden na uitvoerig shoppen overgegaan. Heb nu beter voorwaarden en betaal EUR 300 per jaar minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even alles over premies en voorwaarden ter zijde: ben je bij je huidige verzekeraar bekend met de schade-afwikkeling? Persoonlijk ben ik erg blij dat ik bij schade mijn verzekeraar bel, zij noteren alles en verbinden mij direct door met de schadehersteller. Ik zie geen nota, hoef niets doen. Is wel heeeeel prettig hoor. Het is maar net wat je belangrijk vindt.
Kijk ook of je een eigen risico hebt, hoe de ruitschade geregeld is. Dit is nl een veelvoorkomende schade. Daar krijg je vaak meer mee te maken dan het total-loss rijden.
Veel veilige kilometers toegewenst!!