Wat is een inkomensval?

De definitie staat nergens op internet.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.8K
Erna55
6 jaar geleden
Lees eens : http://trends.knack.be/economie/de-fiscale-inkomensval-moet-de-wereld-uit/article-opinion-215163.html

Antwoorden (3)

Een inkomensval is een snelle inkomensdaling.
Bijvoorbeeld:
"Bijna de helft (47 procent) van de werklozen weet niet hoe lang ze recht heeft op een WW-uitkering en 40 procent had vooraf geen idee hoe hoog de uitkering voor hen zou uitpakken. Een op de vijf had de hoogte van de uitkering te hoog ingeschat en was verrast door de inkomensval.Een woordvoerster van het Nibud noemt het zorgwekkend dat werklozen zo slecht op de hoogte zijn van hun financiële situatie. "
SimonV
6 jaar geleden
Doordat je in inkomen achteruit gaat (inkomensval), kan het zo zijn dat je per saldo harder achteruit gaat en niet meer voor bepaalde uitkeringen in aanmerking komt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een gewaagde gok: bedoelt u met inkomensval niet armoedeval? Deze laatste term is gebruikelijk in Nederland. Inkomensval is meer bekend in België. Over inkomensval is heel veel informatie te lezen op internet.

De term inkomensval lijkt ruimer. Kan bijvoorbeeld ook een hoger inkomen betreffen. Bijvoorbeeld een AOW-er met minder dan € 36.346 inkomen. Krijgt een ouderenkorting van € 1418 Als het inkomen € 36.347 (of hoger) is is de ouderenkorting € 72 M.a.w. als er 1 euro meer inkomen is is er meer dan € 1300 belasting extra te betalen.

Armoedeval: al tientallen jaren een bekende beruchte term. Hoe Den Haag ook sleutelt aan belastingen, toeslagen en kortingen: het is vanuit verschillende rekenmodellen bekend dat bij (gezins)inkomens van meer dan € 20.000 en minder dan € 35.000 de marginale druk op kan lopen tot 80% of zelfs nog meer. In sommige gevallen gaan mensen die bruto meer gaan verdienen er zelfs netto op achteruit. De armoedeval bestaat na tientallen jaren rapporten en studie nog steeds. Lees bijv. link 3.

Zelf had ik een cliënt die zo'n € 20.000 verdiende. Zijn niet verdienende partner probeerde het (gezins)inkomen aan te vullen met het bezorgen van reclamemateriaal en krantjes. Gevolg was dat er over een aantal jaren achteraf zorgtoeslag, huurtoeslag en kindgebonden budget moest worden terugbetaald. Het hogere inkomen had er indirect voor gezorgd dat er belastingschulden ontstonden. Slechts ternauwernood werd het schuldhulptraject vermeden en was dit gezin enkele jaren bezig met afbetalingen van belastingschulden.

Bij een alleenstaande ouder met een minimaal inkomen kan de armoedeval nog nadeliger uitpakken. De wet hervorming kindregelingen heeft de armoedeval proberen aan te pakken. Dit door introductie van een alleenstaande-ouderkop die afhankelijk is van het inkomen, maar verder niet van wel of niet werken, en in de plaats kwam van sommige andere tegemoetkomingen voor alleenstaande ouders.
Maar ga er maar eens aan staan: bij een inkomen van 20K is er bijvoorbeeld recht op € 6000 kindgebonden budget (alleenstaande ouder) € 4000 huurtoeslag. Als de alleenstaande ouder (meer) gaat werken en modaal gaat verdienen bijv. ruim 30K is er (vrijwel) geen recht meer op deze toeslagen en gaat de zorgtoeslag van meer dan € 1000 er ook aan.

Lees voor mogelijke oplossingen verder in de reactie op dit antwoord.
Als vragensteller werkelijk inkomensval bedoelt en niet armoedeval, verwijder ik dit antwoord uiteraard als niet ter zake doende.
fisbel
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
De oplossing van de armoedeval (??):
lees bijvoorbeeld het rapport uit het jaar 2000 dat de gemeente Amsterdam in opdracht liet opstellen. (zie link) bijna 20 jaar geleden opgesteld en nog steeds actueel! Wat je ook leest: volgens velen is het systeem van de toeslagen fnuikend in dit verband. Het basisinkomen zou de oplossing zijn. Geen toeslagen, geen extraatjes uit potjes bij de gemeente (bijzondere bijstand, kwijtschelding, stadspas, voorzieningen voor kinderen, woonkostentoeslag e.d.)
fisbel
6 jaar geleden
Over inkomensval is veel te lezen op internet. Zo schreef ik. Ik bedoel natuurlijk: over armoedeval is veel te lezen op internet.