Mag een hypotheekverstrekker nieuwe voorwaarden opleggen bij het omzetten van dezelfde een hypotheek in een andere vorm ?

En kennis van ons heeft zijn beleggingshypotheek omgezet in een annuïteitenhypotheek.

In de kleine lettertjes is de boetevrije aflossing van 15% naar 10% gezet.

De hypotheekbemiddelaar heeft onze kennissen daar niet op gewezen (hij heeft het waarschijnlijk zelf ook niet gezien.)

Mag, bij het wijzigen van de vorm, maar verder dus dezelfde hypotheek, die boetevrije aflossing zomaar verlaagd worden ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hoeft niet eens naar de kleine lettertjes te kijken!
Er wordt namelijk een nieuwe overeenkomst tussen partijen gesloten waarop andere voorwaarden van toepassing (kunnen) zijn.
De wet is hierin duidelijk. Tenzij bij het aangaan van de eerste overeenkomst al is vastgelegd, onder welke voorwaarden een omzetting zal plaatsvinden.
Dan gelen in eerste instantie die voorwaarden.
Mochten die onredelijk ver afwijken van de voorwaarden ten tijde van het eerste contract in vergelijking met het nieuwe, dan zal een mediator of mogelijk een rechter zich over deze zaak moeten buigen.

Het beste antwoord

Ja, een andere vorm van hypotheek kan ook andere voorwaarden hebben. Als het vermeld is, ook al is het in de kleine lettertjes, dan hoeft daar verder niet op gewezen te worden. Men wordt geacht de voorwaarden goed te lezen.
jc54
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+Daarnaast is het behoorlijk slordig van de bemiddelaar dat deze hier niet op gewezen heeft. Dat is nu net zijn taak lijkt me.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Bedankt :-)