Heeft De Nederlandsche Bank nog guldens?

Stel, NL zou om wat voor reden dan ook weer overstappen op de oude gulden. Heeft DNB die nog ergens (opgeslagen), of moeten die dan weer gemaakt worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GV!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik ook ! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gulden komt niet terug!!
Als we een andere munt kiezen is dat altijd samen met een paar andere sterke economieën zoals Benelux Duitsland en Frankrijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet zeggen dat ik er ook niet van uit ging hoor!
zondag
13 jaar geleden
Zelfs al zou hij terug komen, wat ik niet geloof, dan denk ik niet dat hij eruit zou zien als "anno dazumal". Ze zullen dan wel een nieuw ontwerp maken.

Het beste antwoord

Alle munten die we hadden in de gulden-tijdperk zijn vernietigd door de Nederlandse bank. De Munt is zelfs t/m 2004 hiermee zoet geweest. Ze hadden twee machines die maximaal 2000 kilo per uur kon verwerken. Alles werd uitgesorteerd, vernietigd en het nikkel werd doorverkocht aan de metaalindustrie.

Mocht de gulden er ooit weer komen (wat niet zo zal zijn, maar oke), dan moeten we dus opnieuw gaan produceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou het ook vast de "nieuwe"gulden komen te heten.
Oftwel de oude euro... er veranderd verder helemaal niets dan.

Andere antwoorden (1)

Nee, al het oude geld is vernietigd, versnipperd of omgesmolten.
Zelfs al zou (in theorie) er weer een gulden komen, dan zal dit een soortgelijk ingewikkelde operatie zijn als destijds van de gulden naar de euro.
De waarde zal opnieuw vastgesteld moeten worden, en de koers ten opzichte van de euro moet gekoppeld worden.
Pas na een aantal jaren in het girale betalingsverkeer, kan er pas een chartale munt ingevoerd worden.
Maar, droom maar niet, de gulden komt noooooit meer terug....