Als wij in december gaan trouwen moeten we dan zorgtoeslag terugbetalen van het hele jaar?

Ik en mijn vriend wonen al 5 jaar samen (Ook al 5 jaar fiscale partners).
Nu willen wij in december gaan trouwen, met als gevolg dat we ook toeslagpartners worden.
Nou ontvangen we beide nog vrij veel aan zorgtoeslag, en kom ik ineens verschillende berichten tegen van mensen die hun zorgtoeslag over dat gehele jaar nog mogen gaan terugbetalen ondanks dat ze pas in het eind van het jaar getrouwd zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ja, dit is linke soep. U woont al 5 jaar samen en als u in december trouwt bent u vanaf huwelijksdatum fiscaal partners c.q. toeslagpartners van elkaar.
Voor de toeslagen geldt dat u m.i.v. 1 januari 2017 met terugwerkende kracht toeslagpartners van elkaar bent. ALS uw gezamenlijk (meestal bruto) inkomen hoger is dan € 35.116 moet u alle zorgtoeslag terugbetalen. Zie de bron.

Voorbeeld:
Uw toetsingsinkomen is € (bijna) € 20.000 / u ontvangt maximale zorgtoeslag voor een alleenstaande. Uw partner heeft hetzelfde inkomen; eveneens een inkomen dat geheel belast wordt in schijf 1 m.a.w. later is dan € 20.000 Ook de partner krijgt maximale zorgtoeslag voor een alleenstaande.

Door in december te trouwen moet alle ontvangen zorgtoeslag worden terugbetaald. Het toetsinginkomen partners is immers € 40.000

U kunt de gevolgen nagaan door een proefberekening toeslagen te maken. Zie de bron.
fisbel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord, we gaan lekker begin januari trouwen en dan gelijk de zorgtoeslag opzeggen :)
fisbel
6 jaar geleden
Zorgtoeslag stopzetten doet u het best door het gezamenlijke inkomen op bijvoorbeeld € 45.000 te zetten. In elk geval boven de maximum grens inkomen zorgtoeslag. Dus beg U krijgt dan een nihil beschikking, maar u blijft in het systeem. Handig als achteraf zou blijken dat het gezamenlijk inkomen toch recht op zorgtoeslag geeft. N.B: bij achteraf verrekening is het wel zo dat de zorgtoeslag niet automatisch weer naar een volgend jaar wordt verlengd. Bijvoorbeeld: 2017 - voorlopige beschikking is € 0. Achteraf bij de def. beschikking 2017 blijkt er recht op € 500 zorgtoeslag te zijn. Voor 2018 moet de zorgtoeslag wel weer worden aangevraagd.