Hoeveel mag je als 16- en 18-jarige bijverdienen als je ouders een bijstandsuitkering hebben?

Ik wil gaan werken en ben nu 16 jaar, en ik vroeg me dus af hoeveel ik mag verdienen. Heb zitten zoeken en zag dat ik maximaal ongeveer 1000 euro mag bijverdienen per kwartaal.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Erna55
6 jaar geleden
Er is geen grens aan wat je mag verdienen.

Het beste antwoord

Het inkomen van jou is niet van invloed op de bijstandsuitkering van je ouders. Er is t.a.v. de bijverdiensten van een medebewoner de laatste jaren veel gewijzigd. Vanaf 2015 geldt de Participatiewet. Hierbij is geregeld dat een inwonende zoon of dochter vanaf 21 jaar kostendeler is. Ongeacht het inkomen van de zoon of dochter.

Er zijn tabellen beschikbaar waarop te vinden is hoeveel er gekort wordt op de bijstandsuitkering ouders bij 1, 2 , 3 kostedelers enzovoort. Bij 1 kostendeler is de korting voor je ouders 13,33%. Bij 2 kostendelers 20%. Zie de bron

Er zijn echter uitzonderingen waardoor je ouders niet gekort worden op hun bijstandsuitkering. 1 van de uitzonderingen is de leeftijd. Als de inwonende zoon of dochter nog geen 21 jaar is wordt er niet gekort. Ook wordt er niet gekort zolang de zoon of dochter valt onder de wet studiefinanciering. Dat kan ook het geval zijn als er niets wordt geleend. Zie de bron.
fisbel
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tot 18 jaar geldt het loon van een kimd niet mee. Na je 18de hangt dit af van in welke gemeente je woont. Ik zal het best gewoon de gemeente bellen, die kunnen je snel helpen hiermee.

Je loon telt wel mee voor je studiefinaciering als je studeert.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
@4pokes500:
U baseert uw antwoord op verouderde wetgeving, zoals (mogelijk) de wijziging die in 2012 zou ingaan het inkom t.a.v. het inkomen kinderen. Deze wet op het huishoudinkomen werd echter schielijk ingetrokken. Ook andere verduderde informatie zwerft nog op internet. Zoals: https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_&_sociale_zekerheid/bijstandswet/artikelen/1033/bijstand-voor-een-gezin.htm Vanaf 2015 is er de Participatiewet. Met het begrip voordeurdeler in een nieuw jasje. --------------------------------------------------------- Het tweede deel van uw antwoord lijkt me niet correct. Wat een student zelf verdient is niet van invloed op de hoogte van de studiefinanciering. De hoogte van de eventuele aanvullende beurs is afhankelijk van het verzamelinkomen ouders.