Wat is in deze tijd de beste hypotheekvorm om aan te gaan?

Gezien de economische perikelen en de onzekerheden over de toekomst, wat zou de beste hypotheekvorm zijn om aan te gaan bij een hypotheekverstrekker in het geval van jonge tweeverdieners, hoogopgeleid, aan het begin van hun carriere? Eerste huis overigens en geen schulden (los van IB-groep).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Is zonder alle financiele informatie die een adviseur nodig heeft lastig te zeggen.
Persoonlijk zou ik voor jonge mensen gewoon een simpele annuiteitenhypotheek aanraden. Bij deze hypotheek betaal je bruto de gehele looptijd hetzelfde bedrag wat uit rente en aflossing bestaat.
Echter, omdat gedurende de looptijd het aflossingsbedrag toeneemt en het rentebedrag af, zullen de netto maandlasten gedurende de looptijd toenemen. Dat komt door de vermindering van de hypotheekrente aftrek.

De reden dat ik voor deze variant kies zijn de volgende:
Constante bruto maandlast (geen verrassingen)
Zeker van aflossing van hypotheek gedurende de looptijd.
Geen verborgen kosten die banken nogal eens berekenen.
Goedkope netto maandlasten in het begin dus aantrekkelijk voor starters.

Eventueel kan er bij overlijden nog een extra overlijdensrisicoverzekering worden afgelost die je dan annuitair kunt laten meedalen met de hoogte van de hypotheek. Hierdoor is de premie van de overlijdensrisico verzekering ook lager dan wanneer je de verzekering niet zou laten meedalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat verschild heel erg. Ook i.v.m. de hypotheek rente aftrek die er misschien aangaat. Maar als je jong bent en hoog opgeleid dan kun je misschien het best een annuiteiten hypotheek nemen. Dat is in het begin goedkoper en word later iets duurder. Als je jong en hoogopgeleid bent weet je nu al redelijk zeker dat je het later ook kunt betalen. Je kunt ook een leen hypotheek nemen. Dan los je niet af en doe je alles in 1x, dan blijft je rente het hoogst, maar dus ook je hypotheek rente aftrek. Moet je even uitrekenen hoeveel je dan terug krijgt in verhouding met de andere hypotheken. En je kunt nog voor de 'normale' hypotheek kiezen. Die is steeds even duur (of goedkoop), je betaald jaarlijks evenveel aflossing.
Dan heb je zekerheid over hoeveel je moet betalen elke maand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahahh twee zielen 1 gedachte +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WHOEHAHA 3 ZIELEN 1 GEDACHTE! dus..
Ik zie het nut van een annuiteitenhypotheek niet in. Gewoon zoveel mogelijk aflossingvrij in combinatie met banksparen bij dezelfde bank als waar je de lening neemt.

Je bent dan op twee manieren flexibel. Ten eerste bepaal je zelf hoeveel je aflost, bij annuiteiten ligt dit van te voren vast. Ten tweede kun je kiezen of je het echt aflost of op de bankspaarrekening zet. Voorlopig is het aflossen van de lening fiscaal niet interessant, wat natuurlijk niet wil zeggen dat je niet iets op moet bouwen voor de aflossing aan het eind.

Meestal zal een minimale maandelijkse storting op de bankspaarrekening worden afgesproken. Je mag in een jaar echter maximaal nog 9 keer zoveel bijstorten als normaal. Dat kan handig zijn als jullie bijvoorbeeld over een jaar of vijf meer dan 40.000 euro spaargeld hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is een vraag die je zonder extra informatie niet kunt beantwoorden. belangrijk bij de beantwoording van deze vraag is dat je eerst op de juiste manier informatie verkrijgt over de je financiele positie (inkomen, maar ook bezittingen en schulden, uitgavenpatroon, etc). Daarnaast is het van belang dat gekeken wordt naar je risico- en rendements profiel. iemand die een lange horizon heeft (meer dan 20 jaar) en niet risico avers is en tegen een financieel stootje kan, is wellicht het beste uit bij een beleggingshypotheek terwijl iemand met aversie van risico en absolute zekerheid wenst omtrent de aflossing van de hypotheekschuld richting een spaarhypotheek of zelfs hypotheek met vaste aflossing moet gaan. Als laatste is het daarna zaak om te kijken naar het huidige fiscale regime dat er is. Dit kan op je specifieke situatie leiden behoorlijk van invloed zijn op je netto woonlasten. Het advies is dan ook je voor te laten lichten door een onafhankelijk specialist die ervoor zorgt dat al deze aspecten doorgelicht worden zodat er een passend advies gemaakt wordt. Hiervan heb je jarenlang plezier.