Als je meerdere leningen hebt lopen, is het verstandig om ze bij een partij te consolideren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hoeft helemaal niet. Dat is afhankelijk van de condities die jij nu betaalt en die je gaat betalen bij een nieuwe lening.

Je moet gewoon een offerte opvragen en ook navragen of je geen boete moet betalen bij de bestaande leningen indien je die gaat aflossen.

Het klopt inderdaad dat je bij grotere leningen soms betere condities krijgt, maar dat hoeft ook weer niet. Want als de bank het risico groter vindt dan gaat dat niet op.

Kortom: is niet te zeggen, vraag offertes op en zorg vooral dat je goed naar de voorwaarden kijkt. Niet alleen van de nieuwe maar ook van de oude leningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Is het niet zo dat je een betere rente kan krijgen als je alles onder brengt bij 1 partij? Volgens mij wel. Dus in dat opzicht is het beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het algemeen wel, en waarschijnlijk betaal je over sommige schulden wel erg veel interest.De markt is nu wel geschikt. Als je die actie ook nog paart aan een sterke wil om je nieuwe schuld zo snel mogelijk af te lossen, dan ga je een zonniger toekomst tegemoet.
Geen beter leven dan een schuldenvrij leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
een gezond leven is ook niet gek!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leven heft helaas geen keuzemenu
paulus811
13 jaar geleden
Maar wel keuzes. Gezond en schuldenvrij leven heb je zelf in de hand, slechts pech kan de gemaakte keuze beïnvloeden.
Dat ligt aan twee zaken. 1. is de rente op de geconsolideerde schuld lager dan het totaal van de individuele leningen en 2. laten alle schuldeisers toe dat je de lening in één keer aflost. Dat is namelijk niet vanzelfsprekend.

Voor de overzichtelijkheid van je schulden is natuurlijk altijd verstandig om maar met één partij te maken te hebben.
paulus811
13 jaar geleden
voor je overzicht wel. financieel kan het juist aantrekkelijk zijn om met veel banken zaken te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal is dit wel het geval, maar wees wel kritisch.
Meestal is het zo dat je bij een grotere lening, een goedkoper rentepercentage kan bedingen. Toch is dit niet overal zo. Mijn advies: ga shoppen om het uit te zoeken.