Wordt het uit te keren bedrag van je levensverzekering beschouwd als eigen vermogen, bijvoorbeeld als spaargeld?

6 jaar geleden
2.1K
ronron1212
6 jaar geleden
Het is toch geld dat op je rekening staat of dat je bezit. Ja dus.
Inekez1
6 jaar geleden
Het "uit te keren bedrag" is nog niet uitgekeerd en staat dus nog niet op je rekening. Toch kan een gemeente dit bij een aanvraag voor bijstand aanmerken als vermogen.

Antwoorden (2)

Zodra het uitgekeerd is inderdaad wel, maar zolang het nog niet uitgekeerd is, niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het geval je een bijstandsuitkering wil aanvragen: Ja.

Voor de Belastingdienst is het afhankelijk van het type verzekering en geldt er bovendien een vrijgesteld deel en een niet-vrijgesteld deel. Daar is geen duidelijk ja/nee antwoord op te geven.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij aanvraag bijstandsuitkering:
Heb je de optie het bedrag vervroegd uit te laten keren, dan dien je dat te doen en te gebruiken voor je levensonderhoud. Pas als het bijna op is (je mag een bepaald bedrag aan spaargeld / vermogen houden) kun je bijstand krijgen.

Is het bedrag niet vervroegd opeisbaar, dan kun je bijstand als lening krijgen. Op het moment dat de levensverzekering alsnog uitkeert, dien je de ontvangen bijstand terug te betalen.
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
@Inekez1 voor de inkomsten belasting klopt het voor de vermogensbelasting waar de vraag over gaat is alles wat op je rekening staat vermogen. Hiervan is niets vrijgesteld.