Hoeveel netto over van vakantiegeld ?

Ik heb 1650 opgebouwd, hoeveel hou ik hier van over.
Verdien rond 20dz bruto per jaar

6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel kort door de bocht zonder berekening .:). Als je een vol jaar hebt gewerkt reken op een maand salaris netto - of + 10%.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor exacte berekening zijn er te veel variabelen . Vraag de loon administratie of je vakbond.

Antwoorden (1)

Over je vakantiegeld betaal je altijd belasting voor de hoogste schijf die geldt voor jouw inkomsten. Jij verdient bruto 20625 per jaar (uitgaande van die 1650 aan vakantiegeld, dat is immers 8% van je totale brutoloon) en voor het gemak ga ik er even vanuit dat je de AOW-leeftijd nog niet hebt bereikt. Je hoogste belastingtarief is dan 40,8% en dat is dan ook het tarief dat je betaalt over je - volledige - vakantiegeld. Van die 1650 euro bruto houd je dan 976,8 euro netto over. Zie bijvoorbeeld: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/u-hebt-in-2017-de-aow-leeftijd-nog-niet-bereikt

Op de site van belastingdienst kun je aan de hand van de tabellen zelf uitrekenen hoeveel je zou betalen als je de AOW-leeftijd al hebt bereikt of als je die dit jaar bereikt (kies op https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/ welke situatie op jou van toepassing is). Het eerste is afhankelijk van je geboortejaar en het tweede van de maand waarin je bent geboren, dus het voert wat te ver om hier alle mogelijkheden op te sommen.