Wat te doen als een energiemaatschappij mij geen volledig recht geeft om te annuleren?

Een tijdje geleden kwamen mensen van een energiemaatschappij bij ons aan de deur met de vraag over te stappen naar een andere energiemaatschappij. Ze zeiden dat het minimaal 30 euro per maand zou schelen als we zouden overstappen naar hun maatschappij.

Ze gaven aan dat we nog 14 dagen hadden om te annuleren als we ons zouden aanmelden.

Ik heb op dag 14 het volgende emailtje gestuurd:

"Beste meneer/mevrouw,

Ik ben sinds kort aangemeld bij jullie en heb 14 dagen bedenktijd. Kunt u kijken wat voor gasprijzen ik nu ga betalen en wat voor electriciteit, per eenheid, in de aanmelding die ik nu dus heb staan".

Wij kregen geen bericht. Na drie dagen heb ik gebeld, waarop ze zeiden: "sorry meneer, uw dagen zijn verlopen en u zegt in uw mail niks over een annulering".

Terwijl ik juist vind: ik ben nog aan het onderhandelen over de deal. Ik niet voor niets expliciet in het mailtje dat ik nog die 14 dagen bedenktijd heb, en dat ik nog iets wil weten. Ik vind dat je uit het emailtje op kan maken, dat ik nog graag iets wil weten, 'voordat' mijn termijn voorbij is en voordat het definitief wordt.
Die meneer van de energiemaatschappij kon ik telefonisch niet de baas, hij zei: sorry, u bent lid en het is onomkeerbaar.

Nu zit ik vast en voel me bedrogen, zeker omdat het helemaal niet zoveel geld scheelt per maand als dat ze aangaven.

Maar sta ik in mijn recht om contract te annuleren omdat ik op dag 14 bovenstaande email heb gestuurd?

Vriendelijke groet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee.
Je MOET binnen 14 dagen annuleren, en die termijn kan niet eenzijdig verlengd worden.
7 jaar geleden
Nee, je kunt de overeenkomst nu niet meer zomaar annuleren. Je hebt aan de deur een overeenkomst gesloten voor het leveren van energie. Op dat moment is de onderhandeling dan ook afgerond en zit je er in principe aan vast zoals afgesproken. Er is dan geen onderhandeling meer over de inhoud van de overeenkomst.

Bij levering van een dienst na verkoop aan de deur heb je nog wel twee weken bedenktijd om eventueel helemaal van de overeenkomst af te zien. Dat is nogmaals geen onderhandelingsruimte over de inhoud van de overeenkomst. De bedenktijd is gaan lopen bij het sluiten van de overeenkomst, in dit geval aan de deur.

Je bent dus in principe te laat om de overeenkomst zomaar te annuleren. Je kunt je hooguit beroepen op een langere bedenktijd als de energiemaatschappij niet of niet duidelijk heeft aangegeven hoe je in de bedenktijd van de overeenkomst af kunt komen, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je bedenktijd is over. Je stelt een vraag, maar daarin is geen sprake van annuleren. Op dát punt staat de energiemaatschappij dus in haar gelijk.

Een ander punt is dat het 30 Euro per maand zou schelen.

Wanneer die belofte is gedaan, dan moet de maatschappij die ook nakomen. Dáár zou je wel een punt van kunnen maken !
Dat betekent niet dat je eenzijdig je contract op kan zeggen, maar het zou kunnen betekenen dat je een lagere prijs kan bedingen. (Dat is in de praktijk wel vééél lastiger voor elkaar te krijgen dan in de theorie !)

E.e.a. moet dan wel te bewijzen zijn. Kun je dat en men wil niet meewerken, schakel dan rechtshulp in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De bedenktijd is afgelopen. Er kan over de inhoud niet meer onderhandeld worden. Rechtshulp inschakelen is vergeefse moeite en weggegooid geld.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Voorwaarde voor het akkoord was de belofte dat het 30 Euro per maand goedkoper zou worden. Als dat inderdaad zo keihard beloofd is dan moet het bedrijf dat ook nakomen ! Ook mondelinge toezeggingen zijn (mits te bewijzen) rechtsgeldig. Maar inderdaad: staat er in die belofte zoiets als "tot 30 Euro" (merk het woordje 'tot' op !) dan heb je geen poot meer om op te staan.