Ik ga samenwonen, hoe de kosten te verdelen?

Ik ga vanaf 1 januari samen wonen. Natuurlijk ben ik er superblij mee! Maar ik sta toch voor een aantal vraagstukken.

Mijn vriendin verdient zo ongeveer 800 euro per maand minder, ik heb een koophuis, wat ook gewoon op mijn naam blijft staan. Hoe is het beste om de kosten te verdelen. Mijn mening is: Alle kosten voor het huis zijn voor mij, kosten die stijgen omdat zij bij mij komt wonen delen we.

Even een toelichting, ik ben getrouwd geweest en toen ik ging trouwen had ik aardig wat meer geld dan mijn huidige ex, toendertijd getrouwd in gemeenschap van goederen en ex heeft zelfs de spaarrekening die ik opgezet heb voor de kinderen leeg geplunderd omdat de helft van haar was, juridisch heeft ze gelijk maar dat zit me toch niet lekker en ondanks dat ik nu het gevoel heb dat het voor altijd is, wil ik voorzichtig zijn!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

-Open een gezamelijke rekening.
-Reken uit wat je per maand kwijt bent aan vaste lasten, incl. boodschappen.
-Spreek samen af hoe je de kosten wil verdelen. Bijv. jij betaald 65% omdat je meer verdiend en je vriendin betaald dan 35%.
-Reken uit wat 65% en 35% van de vaste lasten is.
-Stort dit bedrag elke maand op de gezamelijke rekening.
-Wat je overhoud per maand staat op je eigen rekening en vrij te gebruiken/sparen.

Als je zeker wil zijn, ook ivm. je slechte finaciele ervaringen uit je vorige huwelijk, kun je altijd een samenlevingscontract laten opstellen. Ik denk je vriendin jou heus wel begrijpt als je hierom vraagt. Want het is niet omdat je haar niet vertrouwd. Of omdat je bang bent dat de relatie stuk gaat. Maar puur het zekere voor het onzekere nemen.

Gefeliciteerd samen. Geniet er maar van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord Vics, gewoon zakelijk benaderen dan ben je duidelijk en kunnen er geen misverstanden bestaan. Als je graag veel shopt of veel geld in de kroeg uitgeeft, dan kun je dat met je eigen geld blijven doen. Iedereen eigen baas! +1

Andere antwoorden (11)

Herkenbaar verhaal helaas....
Toen ik opnieuw ging samenwonen hebben we het als volgt gedaan:
ik besteede 400 euro per maand aan huur, woonde op kamers. Ik trok bij mijn vriend in.
Hij bleef de huur van zijn huisje betalen en ik ging de nutsbedrijven betalen. Omdat hij 700 meer verdient dan mij betaalt hij meer.
We hebben allebei onze eigen bankrekening en pasje gehouden en 1 gezamelijke rekening geopend. Hier storten we iedere maand samen een paar honderd euro op (meestal 300 per persoon) en hier doen we alle boodschappen en gezamelijke aankopen van. Ook etentjes en uitgaan.
Overige dingen, zoals kleding, games of muziek is zelf betalen.

Op dit moment betaald hij zo'n 65 % van de vaste lasten en ik 35 %. (mede omdat ik nog uit kredieten van stukgelopen huwelijk moet komen en omdat hij gewoon meer verdient)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Sprenk;

Mijn vrouw en ik hebben destijds de lasten zo grofweg naar draagkracht verdeeld; ik de kosten voor het huis, verzekeringen, gas, licht, water, de auto en dergelijke. Zij nam boodschappen, kleding en dergelijke dagelijkse zaken voor haar rekening. Daarnaast hebben we beiden toegang tot elkaars rekeningen, waar we overigens enkel in overleg gebruik van hebben gemaakt. Dat gaat al driëentwintig jaar goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij het huis, zij de boodschappen ofzo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat zij nu ook minder lasten heeft, dus zij mag ook best bijdragen aan je huis. Kijk wat je samen netto overhoud en zet daarvan ieder de helft weg naar een eigen spaarrekening/spaarvorm. Bij een eventuele scheiding gaan ze ervan uit dat wat je samen hebt opgebouwd, voor ieder de helft is. Woon je bijvoorbeeld 10 jaar samen en los jij in die tijd 50.000 af op je huis, dan is daarvan 25.000 voor jou en 25.000 voor haar, ook al verdient zijj minder. Wordt je huis in die tijd 50.000 meer waard (overwaarde) dan is ook de helft voor beide. Ook van je pensioenopbouw tijdens die periode is de helft voor haar, maar dat geld omgekeer natuurlijk ook.

Wij hebben het zo gedaan dat mijn man de vaste lasten betaalde, en ik de telefoon en de boodschappen. Maar ik kan gewoon bij zijn rekening en nu doen we alles gezamenlijk, maar hebben nog wel 2 rekeningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik ging samenwonen hebben we zo snel mogelijk een gezamelijke bankrekening geopend en daar altijd alle lasten en rekeningen van betaald. Na een jaar ofzo heb ik mijn eigen rekening opgezegd. Ik zie vaak mensen zich in alle bochten wringen om potjes gescheiden te houden en zo evenredig mogelijk de centjes te verdelen, maar een relatie is natuurlijk geen mini/economie van gelijkwaardigheid : het is een vorm van gemeenschappelijk leven. Samen de inkomsten beheren is daar een belangrijk onderdeel van.

Wel kun je afspreken ieder ene eigen spaarrekening er op na te houden met een stukje eigen vermogen en een vast maandelijks bedrag als je elkaar niet vertrouwd, maar persoonlijk krijg ik daar geen lekker gevoel bij. Voor een ander kan het echter juist heel goed voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij beschikken ook allebei volledig vrij over 'ons' eigen geld, zonder de ander ook maar enigszins in de weg te zitten. Vroeger al, en nu ik geen inkomen meer heb zéker. Zakgeld moeten vragen bij mijn echtgenoot lijkt me vreselijk en erg ouderwets.
Ik heb natuurlijk nooit echt geleerd om 'dubbel-inkomen' te denken, want mijn inkomen was gewoon een tijdelijke gezamelijke spaarpot. Maar er nog maar 1 inkomen is, lijkt het me een ramp dat op de één of andere manier te moeten scheiden.....
Het idee elkaar op welke manier dan ook 'in de gaten' te moeten houden klinkt mij veel te individueel / on-relatie-achtig. Wij zijn één economische eenheid.
Mijn verhaal is als dat van Marleen. Wij waren beide studenten, maar ik had een baan als docent op een lyceum ernaast. Wij hebben de eerste dag een bankrekening op beider naam genomen en verder het woord mijn en dijn uit onze woordenboeken gestreept: 43 jaar geleden inmiddels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan je vertellen hoe mijn vriend en ik het geregeld hebben;
we hebben een gezamelijke rekening en ieder een eigen rekening. van ons loon storten we beiden de helft op de gezamelijke rekening. dus wie meer verdient, stort ook meer. de hypotheek, gemeentelijke belastingen, verzekeringen (huis/auto), boodschappen, verzorginsspullen, gas, electriciteit, internet, dierenartskosten etc etc, alles wat voor ons samen is, betalen we van die rekening.
voor de rest, spullen voor jezelf, betalen we van onze eigen rekening.
werkt voor ons prima!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe wij het geregeld hebben (in dit geval verdien ik minder): We hebben ieder gewoon onze eigen rekeningen, en betalen ieder voor zich de rekeningen die duidelijk voor één van ons zijn. Bijvoorbeeld mobiel, ziektekostenverzekering, kleding, uitgaan (als we zonder de ander gaan) etc.

Natuurlijk is dat geen natuurwet: als één van ons zonder inkomen zit, ondersteunt de ander hem/haar. En dan met een maandelijks bedrag naar de persoonlijke rekening. De verantwoordelijkheid voor het uitgeven van dat geld ligt dus bij de ontvangende partner, we controleren elkaar niet als het om persoonlijke uitgaven gaat.

Als meest verdienende partner betaalt mijn man de hypotheek en gas en licht e.d.

Dan hebben we verder een gezamenlijke betaal- en spaarrekening. Op de betaalrekening storten we maandelijks geld voor het huishouden. Daar betalen we bijvoorbeeld de boodschappen en de krant e.d. van.

Naar de spaarrekening gaat geen vast bedrag, daar storten we ad hoc geld op als daar ruimte voor is. Bijvoorbeeld vakantiegeld als dat binnenkomt. Of een leuke financiële meevaller. Die specifieke spaarrekening is vooral voor leuke dingen, zoals vakantie, maar als het zo uitkomt betalen we er ook onvoorziene grote uitgaven van. Zoals toen de vaatwasser het ineens niet meer deed.

Dit alles gaat niet met allemaal ingewikkelde berekeningen om alles exact evenredig te houden. Zolang de rekeningen (persoonlijke en gezamenlijke) maar betaald worden, maakt het niet zo heel veel uit wie welk deel daarvan betaald heeft.

Voor zover er verrekening nodig zou zijn, gaat dat vanzelf. Bijvoorbeeld omdat wanneer de één wat krap zit door meer rekeningen betaald te hebben, de ander betaalt als we uit eten gaan. Of als de één een mooie meevaller heeft, diegene geld opzij zet voor de vakantie.

Overigens, wat ook relevant is: wij zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden met een verekeningsbeding (dus geen koude uitsluiting). Niet omdat we niet willen delen, maar omdat we voorzagen dat één van ons nog wel eens een eigen bedrijf zou beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
50/50
Is beste manier denk ik..
succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je echt denkt dat je een relatie voor altijd hebt gevonden, ga dan niet te lang rekenen, maar hou van elkaar en deel je financiele baten en lasten gezamenlijk. Wat van haar is is van jou en omgekeerd. Als je niet zo zeker bent van je nieuwe vlam, hou het dan simpel en kies voor een latrelatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hadden alle gezamelijk kosten (huur, energie, boodschappen en dergelijke) netjes in excel staan, daarbij stonden ook onze nettolonen. en ieder betaalde netjes hetzelfde percentage als dat van wat diegene inbracht in het gezamelijk inkomen.

dus bijvoorbeeld:
gezamelijk inkomen = 100%
inkomen partner 1 = 60%
inkomen partner 2 = 40%

partner 1 betaald dan ook 60% van de gezamelijke kosten en partner 2 40%.

Zo hou een ieder hetzelde deel van zijn/haar salaris over voor de eigen uitgaven.