Wat heeft een grotere impact op mijn budget, met het ov of met de auto reizen tussen Amsterdam en Utrecht?

Dit budget heb ik binnenkort omdat het woon-werkverkeer helaas niet declarabel zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Qua kosten per kilometer is reizen in je eentje doorgaans goedkoper per trein dan per auto. Iedere autokilometer kost namelijk én brandstof én reserveringen voor extra slijtage (waardoor je eerder voor vervanging/reparaties komt te staan). Heb je de auto alléén voor het woonwerkverkeer, dan moet je ook de verzekeringen en belastingen erin betrekken. Hoe: al die kosten optellen en delen door het aantal te rijden kilometers. Verdiep je ook even in de treinkosten zelf; bij meer dan 3x (of was het nou 4x) hetzelfde traject per week ben je goedkoper uit met een trajectkaart (die meteen ook als kortingskaart geldt op andere stukken)

Qua reisgemak kan je ook nog voor- en nadelen afwegen. Op het traject dat je noemt is er gedonder met files maar evengoed met stilstaande treinen. Probeer beide eens een week of twee uit en kijk hoe dat bevalt; hoe langt duurt het van deur tot deur, hoeveel concentratie/energie kost het je, dat soort dingen. Hou je van lezen maar kom je er nooit aan toe? Trein! Hou je ervan om je tijd zo efficiënt mogelijk in te delen en doe je bijvoorbeeld je boodschappen meteen na het werk: auto! (of fiets vanaf het station langs de supermarkt)

Qua milieu.. Trein!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helder, ik ga het eens proberen!

Andere antwoorden (1)

Een auto kost niet alleen benzine, dus het totaalplaatje hangt een beetje af van of je al een auto hebt, en hoe zuinig die eventueel is.
Maar dan nog, tussen Amsterdam en Utrecht sta je in elk geval heel veel stil. En als je alleen in die auto zit, draag je alle kosten zelf.
Uiteindelijk zal een (maand)abonnement voor het OV -mits dat van huis en werk uit eenvoudig te bereiken is - niet alleen het meest voordelig zijn, maar ook veruit het meest efficient.