Wat voor pensioen is interessant voor een zelfstandig ondernemer?

Ik wil binnenkort beginnen met het opbouwen van een pensioen. Wat voor pensioen is voor een zelfstandige ondernemer het meest geschikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zou kiezen voor een dalend pensioen, ingaand op 65, en wat lager wordend op 70. En een weduwenpensioen van 75%. Je kan hiervoor een kapitaalverzekering sluiten die tot uitkering komt op je 65e en dan met dat kapitaal een lijfrente kopen.

Nu moet je eens vragen wat het eindkapitaal is bij een bepaalde vaste premie, en je moet dat dan vergelijken met het bedrag dat je zou hebben als je het gewoon op de bank zet.

Als je op het te verzekeren kapitaal een zg lijfrenteclausule laat zetten, kan je de premie aftrekken van de belasting. Die aftrek van de belasting kan ook plaatsvinden als je via de bank een (kan niet op het woord komen) vast bedrag reserveert voor het doel.

Bedenk dat als je via een verzekeringmaatschappij ""spaart"" de eerste jaarpremie voor de tussenpersoon is, en daarna nog 10 jaar 10% en vervolgens betaal je ieder jaar nog kosten.
Alleen als de verz. maatschappij heel hoog op de aandelenmarkt weet te renderen kan dat interessant zijn.

Een voordeel van het werken met een verzekeringmaatschappij kan zijn: het vervallen van de verplichting tot premiebetaling bij invaliditeit.
De verplichting tot betalen vervalt echter niet als je in behoeftige financiele omstandigheden terechtkomt. Dan maakt de maatschappij je verzekering premievrij. En dat kost dan weer handenvol geld. Omdat de gederfde inkomsten in aanmerking worden genomen.

Je moet het allemaal eens na laten rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet niet hoe oud je bent en wat je kan missen. Ik spreek dus alleen uit eigen ervaring. Pensioenverzekeringen zijn niet de weg die je moet gaan. Je moet geld opzij zetten.
Het moment is nu slecht. Spaarrekeningen leveren niets op, aandelen en obligaties ook niet. De beste manier is nog onroerend goed: erin wonen en een hypotheek nemen. Koop dan wel een (te) mooi en courant pand. Tegen de tijd dat je met pensioen wil, moet je ergens een huis gaan huren en dat mooie pand verkopen. Dat lijkt lullig, maar dat is nu eenmaal strategie. De Nederlandse politiek is er NIET op gericht om jou in je eigen oudedag te laten voorzien, maar om je afhankelijk te houden. Dan heeft men macht over jou. De voorwaarden zijn in Frankrijk ook veel beter voor een zelfstandige ondernemer. Als je iets met internet doet, dan zou ik je aanraden te verhuizen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vergeet niet aan jouw boekhouder te vragen wat de mogelijkheden zijn voor een Ouderdag Reserve.
Laat je in iedere geval niet verleiden tot het NU vastleggen hoelang en hoeveel je later als pensioen krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
banksparen! hoogste rente, informeer bij je bank!