Hoe wordt bijstand berekend met grootverdieners als inwoners?

Mijn vader is eigenaar van huurhuis, maar krijgt bijstand.
Ik, broer en mijn vriend wonen in.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
tinus1969
7 jaar geleden
@SuusH: Hoe kun je eigenaar van een huurhuis zijn?
Verder is de berekening simpel; Als jullie samenwonen, wordt jullie inkomen op zijn bijstand gekort.
Erna55
7 jaar geleden
Heeft je vader al bijstand ? Daar zal hij al op gekort zijn.
Wanneer julie bij je vader wonen betalen jullie "grootverdieners" mee met de huur en het huishoudgeld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969 hij is hoofdbewoner, bedoel ik haha Hij heeft nog geen bijstand, daarom wil ik ook zoveel mogelijk info over hoe en wat... ik kom geen wijs uit de informatie die op internet staat
erotisi
7 jaar geleden
Dat ligt eraan wat jullie leeftijden zijn. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wat-is-de-kostendelersnorm-in-de-bijstand
fisbel
7 jaar geleden
Erotisi geeft de link met DE goede informatie. @tinus1969:
Uw informatie is inmiddels volkomen achterhaald. Tot 2015 was de hoogte van het inkomen van medebewoners bepalend voor het recht op bijstand. Met ingang van de Participatiewet 2015 is de kostendelersnorm van toepassing geworden. Het hangt van het aantal kostendelers af HOEVEEL er gekort wordt op de bijstand vader.
Zie antwoord.

Antwoorden (1)

Jullie zijn alle drie kostendeler voor de WWB vader. Je vader krijgt 70% van het minimumloon als er geen kostendeler is. Bij 1 kostendeler krijgt hij 50%, bij 2 kostendelers krijgt hij 43,33% van het minimumloon en bij 4 kostendeler is dat 40%

Als jij, je broer of je vriend jonger zijn dan 21 jaar ben je géén kostendeler. En je bent ook geen kostendeler zolang je valt onder de wet Studiefinanciering 2000.

Het hangt van het inkomen vader + het inkomen van de medebewoners af of er recht is op huurtoeslag. De maximum grens is € 30.150 (€ 30.175 als vader AOW-gerechtigd is)
N.B: Het inkomen van inwonende kinderen tot 23 jaar is hierbij vrijgesteld tot een bedrag van € 4788
fisbel