Welke stappen kan ik het beste nemen om een schadevergoeding aan te vragen?

In 2015 een nieuwbouw woning betrokken en nu blijkt dat vanaf dag 1 dat daar een gaslek is geweest. Al enige tijd lopen wij (man en ik) rond met vage klachten als hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid enzovoort. Huisarts bezocht maar geen verklaring kunnen vinden. Dit zou dus heel goed met de gaslek te maken kunnen hebben. Graag wil ik iemand hier aansprakelijk voor stellen. We hebben namelijk geluk gehad dat er geen explosie heeft plaats gevonden en het is gebleven bij deze gezondheidsklachten. Hoe pakken wij dit het beste aan? Ben bang dat het een enorm touw getrek gaat worden en niemand verantwoordelijkheid zal nemen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K
paulus811
7 jaar geleden
De huisarts kan geen verklaring vinden en je denkt dat het heel goed door het gaslek kan komen. Maar wie wil je dan aansprakelijk stellen als zelfs de huisarts geen verband ziet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen medische oorzaak voor de hoofdpijn enzovoort. Dus dan moet het ergens anders aan liggen bijvoorbeeld een gaslek. Het bouwbedrijf is daar verantwoordelijk voor, het is een huis dat nog geen twee jaar ouder is
Ritsuka
7 jaar geleden
wie heeft het gaslek vastgesteld?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Liander heeft het vastgesteld en het bouwbedrijf (Bam) die de woning heeft opgeleverd heeft het vandaag hersteld.
paulus811
7 jaar geleden
Maar welke schade heb je dan die je vergoedt wilt zien? Ik begrijp best dat het achteraf angstig is/was dat er een gaslek was, maar uit de toelichting maak ik niet op dat je enige schade hebt, behalve dan misschien een te hoge gasrekening. Zolang er geen verband tussen de vage en vaak voorkomende medische klachten en het lek kunnen worden vastgesteld, zie ik een poging om een schadevergoeding daarvoor te eisen somber in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En gas ruik je... hoe kun je daar dagen/weken/maanden rondlopen zonder een gaslucht te hebben geroken?!? Het is een penetrante lucht, ééntje waarvan je meteen op onderzoek gaat...waarom hebben jullie dat niet gedaan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De lek is ontstaan op een plaats waar ik niet dagelijks kom en waar veel ventilatie is. Vandaar dat de lek daar ongemerkt dik 1,5 jaar gezeten heeft. Toen we het wel roken hebben wij actie ondernomen. Resultaat gaslek, vanaf oplevering van de woning. Niet mijn conclusie maar die van deskundigen. Daarom kun je dus maanden rondlopen met een lek zonder het door te hebben.
paulus811
7 jaar geleden
Dat je er niet dagelijks komt en er veel ventilate is, maakt de relatie met de gezondheidsklachten alleen maar minder aannemelijk.

Het beste antwoord

Bij dit soort geschillen geldt de uitspraak 'wie eist, bewijst'. Je zult dus zelf een bewijs moeten hebben dat jullie schade (= gezondheidsklachten) hebben geleden als gevolg van het gaslek.
De huisarts kan zwart op wit bevestigen dat jullie de afgelopen jaren klachten hebben gehad, die niet op een andere manier verklaarbaar zijn. Overleg eens met je huisarts, nu je weet dat er een gaslek was, of hij/zij ook wil verklaren dat de lichamelijke klachten veroorzaakt kunnen zijn door het gas. Het moet dan wel zo zijn dat je die klachten nog niet had voordat je in het huis met het gas woonde.

Neem contact op met een letselschade advocaat. Die bekijkt eerst of er voldoende grond is voor een zaak. Vervolgens nemen zij het traject voor hun rekening. Meestal werken ze op basis van no-cure-no-pay. Hun kosten brengen ze in rekening bij de tegenpartij.

Gelukkig is er geen ernstige schade of blijvend letsel ontstaan. Dat neemt niet weg dat je wel recht hebt op een schadevergoeding! Dit kan smartengeld zijn, en/of vergoeding van gemaakte medische kosten voor onderzoek, maar ook bijvoorbeeld inkomstenderving als je tijdelijk minder hebt kunnen werken als gevolg van de klachten.

Toegevoegd na 6 uur:
Je moet wel zeker weten dat het gas de oorzaak van de klachten was. Bij langdurige blootstelling aan lage concentratie zou dat kunnen.

Echter zijn er bij een nieuwbouwwoning ook nog veel andere zaken die de oorzaak kunnen zijn van jullie gezondheidsklachten.
Denk aan:
- vocht: beton, stucwerk en verf moeten goed drogen, daardoor komt vocht in de woning, dit kan nog heel lang nawerken.
- vluchtige stoffen uit verf en oplosmiddelen kunnen klachten geven
- slechte ventilatie: geen kieren meer in huis, dus je moet actief ventileren
- slechte afzuiginstallatie of verkeerd gemonteerde luchtcirculatiesystemen.
- gebruik van chemische stoffen: schuren en zagen van mdf, spaanplaat of osb-plaat kan fijnstof in de lucht brengen
- in tapijt kunnen stoffen verwerkt zijn die langzaam aan de lucht worden afgegeven, sommige mensen zijn daar gevoeliger voor dan anderen.

Hoofdpijn en duizeligheid zijn ook wel typische klachten bij te veel koolmonoxide. Maar met een goed gemonteerde moderne ketel is daar weinig kans op. Tenzij je een antiek gaskacheltje voor de sfeer hebt.

Informeer ook eens bij de buren of die vergelijkbare klachten hebben. Dan kan de oorzaak ook buiten je eigen woning liggen. En houd in de gaten of de klachten blijven terugkomen nu het gaslek verholpen is.