Hoelang moet je als werkgever iemand door betalen bij ziekte?

Hoelang moet je als werkgever iemand doorbetalen bij ziekte?

Hoelang bij een 0 uren contract
Hoelang bij een half jaar contract (38 uur per week)
Hoang bij een jaar contract (38 uur per week)
Hoelang bij een vast contract (38 uur per week)

Als iemand daarover nog aanvullende informatie heeft graag.

Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe veel kan nog per cao verschillen en hoe lang per bedrijfstak en per werkgever . Kleine werkgevers zijn straks mogelijk vrijgesteld van door betalen uitdienst bij ziekte . Wel staat er een premie verhoging tegen over . Maar je hebt verder een bijna correct antwoord . Met de opmerking bij een 0 uren contract moet je in feite dat salaris door betalen wat de persoon gemiddeld in de laatste 3 maanden heeft gewerkt . Want ergens staat in de regels dat na 3 maanden een recht ontstaat op het gemiddelde aantal uren . Er zijn cao waar werkgevers 100% door betalen en is er niks geregeld in de cao dan kan er van afgeweken worden .

Het beste antwoord

0-uren: alleen als je ziek bent op een dag dat je had moeten komen werken.

Half jaar: half jaar (max. tot einde contract) Daarna neemt Ziektewet het over, tot en met max. 2e jaar.
Jaar: jaar (max. tot einde contract) Daarna neemt Ziektewet het over, tot en met max. 2e jaar.
Onbepaalde tijd: 2 jaar.

Daarna volgt eventueel WIA-uitkering.

Doorbetalingstermijnen kunnen langer zijn als werkgever onvoldoende aan reïntegratiewerkzaamheden heeft gedaan.

Toegevoegd na 11 minuten:
Mocht een werknemer in de WIA terechtkomen, dan is een financieel gevolg voor de werkgever dat hij een tijdlang een hogere gedifferentieerde WGA-premie betaalt.

Toegevoegd na 17 minuten:
Dit geldt als die WIA-uitkering een WGA-uitkering is (een uitkering voor gedeeltelijk arbeidsgeschikten). Niet voor de zogeheten IVA-uitkering (voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikten).
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Betaal je in de tijd van afwezigheid het volle bedrag? Of een gedeelte ervan? Dus het is beter om iedereen onder 0 uren aan te nemen, zodat je nooit daarmee in de problemen komt? En wat bedoelt u met wga premie? En wat bedoelt u met onvoldoende reintegratiewerkzaamheden? Bedankt alvast voor u antwoord.
Computoon
7 jaar geleden
Ik reageer even in "stukjes". Hoogte van loondoorbetaling
Afwezigheid wegens ziekte: eerste ziektejaar 70 procent van het loon maar minimaal het minimumloon. (Tijdsevenredig uiteraard. Iemand met een 20-urencontract die ziek is krijgt minder dan iemand met 40-urencontract met verder gelijke omstandigheden).
Tweede ziektejaar: 70 procent van het loon.
Percentage of bedrag kan hoger zijn als de CAO dat bepaalt. Niet lager.
Computoon
7 jaar geleden
Een 0-urencontract (ik zeg het als werknemer) is een onding. Wordt vaak ook verkeerd toegepast. De suggestie 'alleen betalen voor gewerkte uren' geldt slechts bepaalde tijd. Op zeker moment gaat het "rechtsvermoeden van arbeidsomvang" gelden waarbij de werknemer rechten kan gaan ontlenen (loondoorbetaling) op basis van het gemiddelde aantal uren dat hii de afgelopen 13 weken heeft gewerkt.
Voor "structureel" werk is het niet de juiste contractvorm al zijn er werkgevers die het blijven proberen.
Lees maar eens wat rond op internet, het is geen "vrijheid-blijheid"-contract.
Computoon
7 jaar geleden
WGA = werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten. Een van de twee mogelijke WIA-uitkeringen. (WIA = Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, een uitgeklede versie van de vroegere WAO).
Een WGA-uitkering is er voor iemand die na 2 jaar ziekte nog steeds minstens 35 procent arbeidsongeschikt is. Of volledig arbeidsongeschikt maar niet duurzaam.
Ben je volledig en duurzaam arbeidsongeschikt (80 procent of meer en blijvend) dan is er de IVA. De inkomensvoorziening volledig arbeidsongeschikten.
Computoon
7 jaar geleden
Als werkgever moet je altijd kijken of een zieke werknemer ander werk kan doen in je bedrijf. Zie verder hieronder.  (kopie & plak van het UWV) "U bent verplicht om een bedrijfsarts of arbodienst in te schakelen bij de re-integratie. U geeft de ziekte van uw werknemer zo snel mogelijk door. Probleemanalyse
De bedrijfsarts of arbodienst stelt de beperkingen van uw zieke werknemer vast. Die legt hij vast in een Probleemanalyse. Daarin adviseert hij ook welke mogelijkheden om te werken uw werknemer nog wél heeft. Maken Probleemanalyse
Plan van aanpak
Op basis van het advies van de bedrijfsarts of arbodienst maakt u samen met uw werknemer een Plan van aanpak. Hierin legt u afspraken vast over de aanpak van de re-integratie. U kunt de bedrijfsarts of arbodienst vragen om een oordeel te geven over wat passend werk is binnen uw bedrijf. Maken plan van aanpak
Belangrijke aandachtspunten bij re-integratie
U blijft altijd zelf verantwoordelijk voor de re-integratie. Zorg er daarom voor dat uw bedrijfsarts of arbodienst regelmatig contact met u heeft. Zo blijft u op de hoogte van de situatie en mogelijkheden van uw werknemer. Blijf daarnaast kritisch over de adviezen van de deskundige. De arts van UWV onderzoekt uw werknemer als hij een WIA-uitkering aanvraagt. Blijkt dat het oordeel van de bedrijfsarts of arbodienst niet klopte? En dat uw werknemer nog wél had kunnen werken? Dan moet u het loon langer doorbetalen."
Computoon
7 jaar geleden
Het komt er dus op neer dat je als werkgever er alles aan moet doen om de werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen op een verantwoorde manier. Duur gezegd: te reïntegreren in het arbeidsproces. Als je daar te weinig werk van gemaakt hebt (naar het oordeel van UWV) bestaat de mogelijkheid dat je langer het loon moet doorbetalen bij ziekte. Kortom, "de vinger aan de pols houden', contact houden met de zieke werknemer, afspraken vastleggen, doen wat is afgesproken, maatregelen nemen als afspraken niet worden nagekomen.
Computoon
7 jaar geleden
Meer info over 0-urencontracten: zie bijv.
https://www.personeelsnet.nl/bericht/nul-uren-contract/
Computoon
7 jaar geleden
De WGA-premie, ten slotte, is een premie die je als werkgever moet betalen voor (jawel) de WGA. Dat is ern onderdeel van de WIA. De WIA is een werknemersverzekering, net als de WW. De WW is een verzekering die werkloosheidsuitkeringen doet. De WIA-premie gaat naar uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid. Het UWV bepaalt of een werknemer er recht op heeft en doet de uitbetaling.