Schade aan auto claimen en niet laten repareren (of heel goedkoop). Ethisch verantwoord of niet?

Is het ethisch verantwoord om een schade te claimen voor volledig herstel met nieuwe onderdelen en de schade vervolgens niet te laten maken, of met een onderdeel van de sloop? Ik zie dat erg vaak gebeuren en bij een schade aan mijn auto riep het schadebedrijf 'dat doet iedereen'. Men ziet de schadeuitkering dus vaak als een lekker extraatje.

Is dat iets wat gewoon binnen de regels is en dus niks mis mee, of betalen we met z'n allen de vele extraatjes die mensen na een autoschade binnenharken?

Ik heb nu zelf schade, 1.100 euro voor een nieuwe achterbumper plus spuitwerk plus montage. Een gebruikte op marktplaats kan ik in de kleur kopen voor 125. De verleiding is groot.....

Omdat ik naast de all risk verzekering een bonusbeschermer heb, kost het geen no-claim (pas na 3 schades binnen 1 jaar zakt de no claim korting). Zakken in no claim is dus niet van toepassing.

paulus811
13 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog even en dan gaan verzekeraars paal en perk stellen aan de werkelijk belachelijk hoge tarieven die schadeherstelbedrijven rekenen.

Antwoorden (6)

Ja, geen probleem. Als je de schade laat zitten (als dat kan), is je auto namelijk minder waard, dat geld dat je krijgt is ter compensatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de eerste plaats, kijk even na hoe je verzekerd bent. Soms schrijft de verzekeraar het reparatiebedrijf voor en die stuurt de rekening naar de verzekeraar. Ook gebeurt het dat je de factuur op moet sturen van de reparatie en dat ze dan pas het geld aan je overmaken. Er zijn maar weinig verzekeraars die jou voor de reparatie al uit betalen.
Waarschijnlijk kom je dan niet meer toe een het ethische vraagstuk.
Kun je toch van te voren cash geld ontvangen, dan interesseert het de verzekeraar ook niet wat je met het bedrag doet (nogmaals erg onwaarschijnlijk) en kun je rustig de reparatie naar eigen goeddunken uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik wist het wel,sneller kun je geen geld verdienen.
Maar het ligt er een beetje aan hoe oud je auto is,als deze bijna nieuw is dan kun je het beter origineel in orde laten maken.
Maar als deze al een paar jaar oud is ,dan ging er bij mij een goeie gebruikte op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het uitgekeerde bedrag is een componsatie voor de geleden schade of je die wel of niet repareert de schade zal blijven bestaan en als je alle tam tam er bij rekent van naar de sloop gaan tijd benzine enz. Dan heb je over het algemeen niet veel meer dan de totale schde vergoed gekregen.
Door verzekeringswiskundige wordt dit allemaal doorbecijfert, zo komt een schade expert meestal niet in persoon beneden de 500 euro omdat die alleen al zo veel kost dat uitbetalen goedkoper is.
Zoiets Ethisch onverantwoord nomen gaat dus veel te ver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen probleem. Mijn auto had laatst 2700,- schade. Voor nog geen 100,- aan slooponderdelen ziet hij er weer als nieuw uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dit niet jofel. Waarom denk je dat premies omhoog gaan? door oa. dit soort schadesclaimgedrag. Ik zie dit als oplichting, jammer, als iedereen zo zou denken. Snap de schadehersteller ook niet helemaal. Geen zuivere manier van handelen dus. Laat de schade dan niet door je verzekeraar betalen maar doe het zelf als het maar zo weinig kost. Dat voelt toch veel beter?
Is het bij jouw verzekering niet zo dat zij de schadehersteller betalen en jij er dus geen rekening van ziet? Kan me haast niet voorstellen dat je verzekeraar een bedrag uitkeert en je het zelf dan moet uitzoeken. Op deze manier werk je fraudes in de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Jofel of niet, dit is wel hoe het werkt. In de voorwaarden staat duidelijk dat je niet verplicht bent om de schade na taxatie te laten repareren. Je moet dan wel zelf de taxatie betalen en je blijft natuurlijk met de schade (waardevermindering) zitten. Maar dat de premies hierdoor onnodig hoog zijn snap ik ook. Ik sprak deze week iemand die 500 euro krijgt uitgekeerd voor een kras op een bumper van een auto van 16 jaar oud. Dat is idioot natuurlijk, dus vandaar mijn vraag hier op GV of het systeem wel klopt.