waarom zijn de energiekosten(gas,water,licht) tijdens daluren en in het weekend veel lager ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Omdat de aanvoer redelijk constant is, omdat het voor de leveranciers moeilijk is, om de aanvoer aan te passen aan het verbruik van de mensen op de verschillende tijdstippen, probeert men de consument er toe te bewegen, om tijdens de daluren meer te gaan verbruiken, door tijdens deze uren kortingen te geven. Men probeert al te grote schommelingen in het gebruik te voorkomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
poe wat een lange zin is het geworden :)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat er s,nachts en in het weekend minder vraag is naar energie.
Met name de stroomkosten zijn in het weekend en s,nachts goedkoper ,als je over een daluren meter of ookwel nachttarief meter beschikt.
Voor water en gas geld deze situatie niet.
Ik beschik ook over zo,n meter en maak daar dankbaar gebruik van.
Door altijd s,morgens om 6 uur de wasmachine aan te zetten of in het weekend.
En zat afgelopen jaar op bijna een gelijk aantal hoog tarief uren ,als dal uren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel zo dat de kosten voor energie, buiten de nacht en weekend uren , duurder is dan bij een enkele meter.
Het is niet altijd voordeliger, als je niet voldoende naar de nacht en het weekend kan 'verplaatsen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt,je moet er echt gebruik van maken anders heeft het geen nut.
De antwoorden hierboven kloppen wel, maar als toevoeging:
De energiemaatschappijen houden stroom 'over' omdat veel bedrijven dicht zijn. Dat scheelt heel wat stroom aan verlichting en verwarming van ruimtes en hallen.

Tijd geleden riep er iemand op, om een eind te maken aan piek-dal tarief (de reden weet ik niet).
Maar antwoord van de energiemaatschappijen en netbeheerders was, dat als huishoudens niet meer gestimuleerd worden om stroom te verbruiken in de nacht, het net overbelast zou raken overdag.
Dan gaan duizenden mensen hun wasmachine niet meer 's nachts aanzetten, maar gewoon overdag. Dat plus alle bedrijven die draaien, zou teveel zijn voor het huidige net.