Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als begunstigde in testament maar al overleden?

Mijn vader is als erfgenaam genoemd in een testament door iemand die onlangs is overleden, maar mijn vader is 3 jaar geleden al gestorven! Wat gebeurt er nu met dit deel van de erfenis (woonhuis)? Komt dat mij nu toe, als erfgenaam van mijn vader, of valt het terug aan de erfgenamen van de onlangs overleden persoon?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
Thecis
7 jaar geleden
Ik ken niet alle situaties. Maar volgens mij is dit vergelijkbaar met de situatie dat een grootouder overlijdt en 1 van haar kinderen al overleden is. Dan gaat het deel van het overleden kind naar de kleinkinderen van die overleden persoon.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

In het testament staat vaak een opvolgend erfgenaam genoemd als plaatsvervanger. Vaak hebben ze het dan over een bloedverwant tot een bepaalde graad. Jij bent eerste graad bloedverwant van jouw vader. Je zult dus moeten controleren wat er in het testament staat aangaande opvolgend erfgenaam.

Ik hoor graag of je eruit bent gekomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat heet officieel "plaatsvervulling" en is bij een testament alleen van toepassing als dat exliciet is vermeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding