Waarom verlagen Centrale banken de rente niet tot 0%?

Hoe goedkoper geld is, hoe aantrekkelijker het wordt om te lenen toch? Ik snap dat de rente niet onder de 0% zakt, aangezien je dan geld zou verdienen door het alleen te lenen, maar wat is er mis met een rente van 0%? Ik wil dit weten voor een economie presentatie voor school morgen. Alvast bedankt! ;)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Omdat als dat niet voldoende is, men gelijk het rente instrument uit handen heeft gegeven. Daarom is het verstandiger om het in stapjes te verlagen. Overigens zijn de VS en Japan al zover dat de rente daar vrijwel 0 is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De banken zouden inderdaad een veel lagere rente moeten geven en vragen. Bij geven gebeurt dat een beetje, bij vragen duidelijk niet. Ze willen hun inkomsten blijkbaar duidelijk veilig stellen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het maakt niet uit of de Centrale Banken hun rente tot 0,00 % verlagen...

Het gaat erom wat de gewone banken doen. Eén bank heeft net zoals 'de kruidenier op de hoek' een bepaalde marge ingebouwd waar zij kostendekkend mee werken. Om vervolgens een kleine winst over te houden. Zelfs de regering kan hier niets aan veranderen...

Het zijn overigens wel de regeringen die de Centrale Banken van voldoende valuta voorzien. Zo heeft "De Nederlandse Bank" het beheer over de goudvoorraad van de Nederlandse staat. Dit is een slordige (14 biljoen) € 14.000.000.000.000.000 euro...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geld is al jaren niet meer onderbouwt met goud.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt... Maar voorlopig ligt het er nog steeds. En het blijft een leuke nationale reserve in geval van crisis. Of wanneer er een bank genationaliseert wordt, zoals recentelijk gebeurd is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
True, dan had ik je even verkeerd begrepen, sorry.
De centrale banken hebben hun rente al verlaagd tot 0 of 1% in nederland en in het buitenland. Dit is enkel gunstig voor de 'gewone' bank, die hun geld veelal lenen van de centrale bank. Dit is dus ook gedaan om de banken die het nu moeilijk hebben te ontzien en tegemoed te komen. De gewone burger zal hier echter niks van merken omdat de 'gewone' bank hun rente tarief vasthoud.
Dit is echter weer een probleem voor banken zoals de Rabo omdat het daar juist goed mee gaat. De centrale bank leent geld van bijvoorbeeld de Rabo, dit is echter ook tegen het tarief van 0 tot 1% maar omdat de rabo zijn spaarders een tarief heeft beloofd van 3-4% werkt het voor hun dus averechts. En aangezien veel nederlandse spaarders overstappen naar de Rabo omdat dat de enigste bank is die nog enige zekerheid bied, gaat het extra snel... om maar even aan te geven hoeveel impact rente verlaging etc. heeft.