Als je binnen dezelfde organisatie een nieuwe, totaal andere functie op een andere locatie krijgt, krijg je dan weer opnieuw proeftijd?

En moet deze nieuwe functie ondertekend worden door beide partijen in het oude, bestaande contract of is een mondelinge overeenkomst voldoende, wel met schriftelijke vermelding van de nieuwe functie + salaris maar dus zonder opnieuw gezette handtekening?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
21K
TurfGraver
7 jaar geleden
"binnen dezelfde organisatie" Nee.
TurfGraver
7 jaar geleden
Sorry, meer info:
http://www.bw7.nl/Algemeen-nieuws/nieuwe-proeftijd-nieuwe-functie.html
Inekez1
7 jaar geleden
Ook binnen dezelfde organisatie kan dat wel, en bij een totaal andere functie is dat zelfs gebruikelijk. Verandering van locatie is niet relevant, maar wel het soort werk. Hoe dat met het contract dan werkt weet ik niet. Zal ook afhankelijk zijn of je voor de oude functie een vast contract had. Ik kan me voorstellen dat in dat geval het zo is dat je terug moet kunnen naar je oude functie als in de proeftijd van je nieuwe functie blijkt dat je niet geschikt bent voor die functie. Maar het hoe dat juridisch zit weet ik dus niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank beiden. Maar ook voor jullie dan deze vraag: wat als er geen nieuwe proeftijd is, en de werknemer besluit vóór ingangsdatum vh contract toch te willen stoppen. Ofwel: helemaal niet te willen beginnen, om welke reden dan ook. Is dit zomaar mogelijk of zit de werknemer dan vast aan de maand opzegtermijn? VB: contract loopt vanaf 1 december 2016. Werknemer besluit op 28 november de nieuwe functie toch niet te willen gaan doen.

Antwoorden (2)

Een proeftijd is voor zowel het bedrijf als voor jou bedoeld als een tijd waarin jullie kunnen bekijken of jullie bij elkaar passen. Of anders gezegd om elkaar te leren kennen.

Wanneer je binnen het bedrijf een nieuwe functie aanvaard dan 'kennen' jullie elkaar al en is er géén nieuwe proeftijd.

Technisch zou het kunnen dat je nieuwe functie onder een ander rechtspersoon valt. Op papier is dat dan feitelijk een ander bedrijf. In dat geval zou technisch gesproken wellicht een nieuwe proeftijd mogelijk zijn, maar dat is in de praktijk een wel heel ongebruikelijke gang van zaken. Immers de contacten zijn dan vaak zo goed dat beide partijen er wel vanuit gaan dat er voldoende vertrouwen is, waardoor een nieuwe proeftijd niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor je reactie! Maar wat als er geen nieuwe proeftijd is, en de werknemer besluit vóór ingangsdatum vh contract toch te willen stoppen. Is dit zomaar mogelijk of zit de werknemer dan vast aan de maand opzegtermijn? VB: contract loopt vanaf 1 december 2016. Werknemer besluit het werk op 28 november toch niet te willen gaan doen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Als je een nieuw contract moet tekenen dan heb je feitelijk 2 contracten uit te dienen.
Ten eerste het 'oude' contract t/m 30 november, en daarna het contract vanaf 1 december. Staat in dat laatste een maand opzegtermijn, dan zul je die in principe uit moeten dienen. Heb je nog niets getekend, dan wordt het natuurlijk weer een ander verhaal.
Er mag alleen opnieuw een proeftijd worden overeengekomen als in de nieuwe functie duidelijk andere vaardigheden of verantwoordelijkheden van de werknemer worden gevraagd.

Een voorbeeld dat ik op internet vond:

"U mag bijvoorbeeld wel opnieuw een proeftijd hanteren, als uw werknemer parttime werkt als receptioniste en u haar nu een nieuwe baan aanbiedt als fulltime directieassistent."

Een andere locatie is niet relevant voor de vraag of het wel of niet mag.

Er zit natuurlijk een risico in voor de werknemer: tijdens de proeftijd kan de arbeidsovereenkomst van de ene op de andere dag worden beëindigd.

Opnieuw een proeftijd is uiteraard niet verplicht maar het kan dus wel. Het is maar net wat wordt overeengekomen. Een eventueel proeftijdbeding moet altijd schriftelijk worden overeengekomen, anders is het nietig (ofwel: het beding komt niet tot stand).

Toegevoegd na 7 uur:
Een arbeidsovereenkomst is vormvrij, dus op het moment dat werkgever en werknemer mondeling overeenkomt dat je een bepaalde nieuwe functie gaat uitvoeren, is dit ook geldig. Een aantal zaken moet echter schriftelijk worden vastgelegd, denk aan de namen van werkgever en werknemer, naam van de functie, werktijden, salaris e.d. Een eventueel proeftijdbeding en concurrentiebeding is echter alleen geldig als het schriftelijk is overeengekomen.

Vanuit de werknemer gezien, is het ongewenst dat een nieuwe proeftijd wordt overeengekomen bij het starten van een nieuwe functie met wezenlijk andere taken en verantwoordelijkheden. Misschien dat er nog een "terugkeergarantie" naar de oude functie kan worden overeengekomen als het een van beide partijen niet bevalt.
Computoon