Kan ik aangifte doen? Heb iemand een klein bedrag geleend en zou dit de volgende dag terug krijgen.

Zoals ik vertelde zou ik het de volgende dag terug krijgen. We zijn ruim een maand verder en krijg alleen maar smoesjes naar mijn hoofd. Ik heb op WhatsApp en Facebook messenger staan dat hij belooft te betalen maar niets is minder waar. Ben ik in mijn recht om aangifte te doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
Amadea
7 jaar geleden
Er heeft geen strafbaar feit plaatsgevonden, dus aangifte is zinloos. Heb je de lening zwart op wit staan? Zo niet, dan kan je naar dat bedrag fluiten...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Idd je moet het altijd zwart op wit laten zetten,anders heb je geen poot om op te staan
paulus811
7 jaar geleden
Voor een aangifte sta je altijd in je recht. Of de politie er een zaak van maakt is een tweede en dat denk ik vanwege het kleine bedrag eerlijk gezegd niet. Ik had 7000 euro schade ivm een inbraak in mijn auto en ook dat bedrag vond de politie te weinig om actie te ondernemen.

Antwoorden (3)

Als je geen contract hebt opgesteld waarin de leenovereenkomst vaststaat, heb je geen zaak om naar de politie te gaan. Het is slecht zijn woord tegen dat van jou, dus veel kan er niet aan gedaan worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik geef hem via de gesprekken wel een ultimatum die hij niet nakomt.. Is dit iets of kom ik daar ook niet mee verder?
Probeer toch nog een contract op te stellen anders zou ik een aangetekende brief sturen als ingebrekestelling. Een voorbeeldbrief van ingebrekestelling kan je vaak op weg helpen. Hiermee herinner je hem nogmaals aan zijn openstaande schuld. Indien hij dit ontkent zal je kunnen gaan fluiten naar je geld jammer genoeg. Ik zal voor de zekerheid ook nog aan een vriend vragen of het toch eventueel mogelijk is om aangifte te doen als je bewijs hebt via messenger/skype etc. maar ik weet niet precies hoe die zaak ligt.

Toegevoegd na 56 minuten:
Ik heb eventjes aan mijn vriend gevraagd en je mag gewoon aangifte doen! Ik zou wel eventjes alles screenen als bewijs.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je in zijn sms/whatsapp reactie hebt staan dat hij je terug zal betalen, en het liefst ook nog ergens het bedrag hebt staan (mag ook door jou getypt zijn en dat hij daar op reageert) dan heb je al bewijs. In principe heeft hij dan al een schuldbekentenis gedaan/ondertekend. Om er een zaak van te maken moet wel eerst kijken of de kosten niet boven de baten uit gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of de politie je aangifte accepteert ligt aan de hoogte van het bedrag, maar je staat wel in je recht.