Krijg ik een boete als ik op m'n 18e niet meer naar school ga ?

Ik heb afgelopen school jaar een niv. 1 opleiding gedaan en heb er een diploma voor behaald. Ik ben ook 18 geworden in eind juni. Zover ik weet ben ik niet leerplichtig. Het liefst ga ik niet naar school maar wil wel weer februari beginnen. Op dit moment werk ik in een Albert Heijn. Maar waar ik mij nu al dagen om zorgen maak is of ik nou een boete kan krijgen omdat ik niet op school zit. Misschien ben ik zelfs van plan om helemaal niet meer naar school te gaan. Dus aub, kan ik een boete krijgen van iets ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K
Ritsuka
7 jaar geleden
Ga je met de opleiding die nu hebt hebt gedaan een baan vinden waar je de rest van je leven met plezier naar toe gaat? Dan moet je even zoeken wat de mogelijkheden zijn met niveau 1.
Mochten de arbeidskansen tegenvallen, dan is het aan te raden wel te proberen verder te leren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met 18-jaar eindigt ook de startkwalificatieplicht en ben je niet meer leerplichtig.
Bij defensie o.a. kan men met MBO-1-niveau solliciteren voor een baan met kansen om meer te
bereiken.
https://werkenbijdefensie.nl/opleidingsniveaus/mbo/zorg/niveau-1.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, je krijt geen boete. Je bent maar leerplichtig tot je 18e.
De grap is ; je krijgt dan - uitzonderingen daargelaten - helemaal NIKS meer, tot je 27e.
Geen kinderbijslag, geen studiebeurs, geen uitkering, helemaal niks nakkes nada. Maar je gaat WEL zorgpremie betalen. Dus als je ouders een beetje gekke henkie zijn en bereid zijn jou volledig te verzorgen en te faciliteren tot je voor je eigen inkomsten kunt zorgen, dan is er niks aan het handje. In de praktijk echter betekent het dat je OF een baan OF een opleiding zult moeten gaan zoeken, want je kunt natuurlijk met goed fatsoen noch op je ouders noch op de samenleving parasiteren. Toegevoegd na 1 minuut:
Werk je fulltime ? En heb je een contract ? Want bij de Albert Heijn (en aanverwante) is het helaas nog altijd vrij gebruikelijk om mensen NA hun achttiende zo snel mogelijk af te danken.....
Als je het nog tot februari kunt uitzingen en daarna weer naar school gaat, is er natuurlijk niks aan de hand. Dan valt er niet zozeer een "gat" in je "onderhoudskosten".

Antwoorden (1)

Nee, na je 18e jaar ben je niet meer leerplichtig, dus krijg je ook geen boete.

Uit bron -----Je moet naar school tot je 18e verjaardag, tenzij je al eerder een diploma haalt voor mbo-2, havo of vwo. Als je op je 18e je diploma nog niet hebt gehaald mag je de school nog wel afmaken, of je kunt naar het volwassenenonderwijs of een mbo. Voor leerlingen geldt volledige leerplicht vanaf vijfjarige leeftijd tot en met het schooljaar waarin ze 16 jaar oud worden. Daarna geldt nog de kwalificatieplicht tot 18 jaar. Jongeren zonder startkwalificatie worden tot hun 23ste gestimuleerd om alsnog een diploma te halen. -------