Krijg ik een boete als ik op m'n 18e niet meer naar school ga ?

Ik heb afgelopen school jaar een niv. 1 opleiding gedaan en heb er een diploma voor behaald. Ik ben ook 18 geworden in eind juni. Zover ik weet ben ik niet leerplichtig. Het liefst ga ik niet naar school maar wil wel weer februari beginnen. Op dit moment werk ik in een Albert Heijn. Maar waar ik mij nu al dagen om zorgen maak is of ik nou een boete kan krijgen omdat ik niet op school zit. Misschien ben ik zelfs van plan om helemaal niet meer naar school te gaan. Dus aub, kan ik een boete krijgen van iets ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, na je 18e jaar ben je niet meer leerplichtig, dus krijg je ook geen boete. Uit bron -----Je moet naar school tot je 18e verjaardag, tenzij je al eerder een diploma haalt voor mbo-2, havo of vwo. Als je op je 18e je diploma nog niet hebt gehaald mag je de school nog wel afmaken, of je kunt naar het volwassenenonderwijs of een mbo. Voor leerlingen geldt volledige leerplicht vanaf vijfjarige leeftijd tot en met het schooljaar waarin ze 16 jaar oud worden. Daarna geldt nog de kwalificatieplicht tot 18 jaar. Jongeren zonder startkwalificatie worden tot hun 23ste gestimuleerd om alsnog een diploma te halen. -------

Bronnen:
https://www.onderwijsconsument.nl/tot-welk...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100