hoeveel word ik gekort op mijn bijstand wanneer mijn kind een uitkering aanvraagt?

mijn dochter van 20 is nog inwonend (en in verwachting). zij heeft uwv omdat zij ziek uit dienst is getreden. dit vervalt binnenkort en gaat ze een uitkering aanvragen(lastig werk vinden met 5mnd zwangerschap) hoe veel word ik gekort op mijn uitkering (ivm kostendelers norm)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat valt zo niet te zeggen, omdat dit geen standaard situatie is. Zolang zij nog geen 21 is, heeft ze geen recht op volledige Bijstand maar hooguit op een soort zak- en kleedgeld omdat de ouders dan nog onderhoudsplichtig zijn. Is een (alleenstaande) ouder jonger dan 21 dan kan er - afhankelijk van de gemeente - recht bestaan op een zgn. 'babyuitkering' omdat het niet reëel wordt gevonden dat ouders niet alleen onderhoudsplichtig zijn voor hun kind(eren), maar ook voor eventuele kleinkinderen. Of de gemeente zo'n uitkering heeft en of zij daar recht op heeft, zal ze na moeten vragen in haar (jullie) eigen gemeente. Vanaf haar 21e hebben jullie in principe recht op allebei 50% van het minimumloon. De gezamenlijke uitkering komt dan op 100% van het minimumloon, ten opzichte van de 70% die een alleenstaande heeft. Maar voor jongeren beneden de 27 gelden strengere regels dan voor mensen bóven de 27, en er kunnen gemeentelijke verschillen zijn. Als je dochter nog recht heeft op studiefinanciering bijvoorbeeld, komt ze niet in aanmerking voor Bijstand. Als ze recht zóu hebben op studiefinanciering maar hier geen gebruik van maakt omdat ze niet staat ingeschreven voor een opleiding, dan kan de gemeente haar een Bijstandsuitkering weigeren. In de praktijk gebeurt dit vooral bij jongeren die nog geen startkwalificatie hebben. In hoeverre de gemeente hierin rekening houdt met haar zwangerschap, zou nog wel eens per gemeente kunnen verschillen. Ook hiervoor moet zij dus naar haar eigen gemeente.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100