Zou het goed zijn als de gulden/ Deutsche mark 1:1 opnieuw wordt ingevoerd ? Dus 1 Euro wordt 1 gulden , 1 mark , drachme ,frank etc.

Dat is waar in kranten en op websites al over gesproken wordt. De "nieuwe " gulden kan dan samen met andere "oude " munten nieuwe stijl , weer eigen koers gaan krijgen en devalueren of in waarde toenemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dan toch terug wilt gaan, ga dan de originele koers aannemen, dus 1 euro = 2,205
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou ik ook denken maar in de bronnen die ik heb nagezien waarover dit plan wordt gediscussieerd gaat het echt om een 1: 1 omwisseling plan. Dit omdat NU alle deelnemende landen een even grote koopkracht hebben met 1 munt. Koopkracht dient bij invoering gelijk te zijn , daarna mag het weer gaan afwijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan krijgen we de nieuwe euro: de Neuro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha wat ik wel mis is ons oude lieve dubbeltje en ons kwartje de gulden en de knaak en natuurlijk het blauwe tientje ( supermooi was die : schmaragd-blauw ) ( die mis ik dan in zn fysieke aanwezigheid ) als voorbeeld : nu zitten we met het ummm.... zandsteenkleurig tientje .... flauwe mode kul is dat kwa stijl hee? ).... pastel-kleuren die populair zijn in het zuiden van europa..... doodzonde dat europa dat niet heeft ingezien dat wij tevens rembrand en vermeer en van gogh verkopen : maar ook de gebroeders kuif-jansen die ons mooie geld hadden ontworpen trivia ? wie heeft de euro ontworpen ?

Het beste antwoord

Nee, ik weet zeker dat dit niet goed voor ons en de andere EU landen is. Daar is het nu veel te laat voor. De duitsers zouden het niet tolereren dat hun mark gelijk zou zijn aan de gulden, terwijl de nederlanders er niet aan zouden moeten denken dat onze gelijk zou worden gesteld aan een franse frank of de lire. Uiteindelijk zouden we er allemaal veel slechter van worden, de economie zou opnieuw instorten en alle gemakken die we de laatste 20 jaar hebben ervaren, zouden allemaal weer verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
De laatste 20 jaar? Hoezo de laatste 20 jaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ italklaas Het bizarre is dat dit plan is bedacht om het nu nog ondenkbare eindigen van de Euro mogelijk te maken. Let wel NA invoering van de Euro / Mark / Drachme / Frank 1 : 1 : 1 : 1 : 1, kunnen koersverschillen hun werk weer gaan doen . Zwakke economieën , zwakke munt , sterke economieën sterke munt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, bedoel de laatste 10 jaar, sinds de euro is ingevoerd.
@GoldEnten: Ik ben van mening dat het einde van de Euro gelijk staat aan het einde van de EU. Als we niet eens een gelijke munt kunnen handhaven, wat kunnen we dan nog wel van de EU verwachten? Ik vind sowieso dat de EU niet de vruchten afwerpt die het had moeten doen, maar het einde van de Euro (en dus ook de EU in mijn ogen) zal voor ons allemaal een grote strop zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het ermee eens is dat we heel hard moeten strijden voor de Euro, maar ik denk niet tegen elke prijs. Als er een tweede en een derde "Griekenland " opstaat is het tijd de biezen te pakken ( Nederland samen met Duitsland) .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt natuurlijk ook die zwakkere landen uit de EU zetten en wanneer ze kunnen aantonen dat ze hun problemen hebben opgelost en een solide basis hebben, eventueel terughalen, met de nodige clausules.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets aan toe te voegen Italklaas !

Andere antwoorden (3)

nee want dan moeten ze weer alles omprijzen en dat is de vorige keer ook niet goed verlopen.
Denk maar aan alle prijzen die gestegen zijn door de euro
dat gebeurd dan ook weer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de strategie van GoldEnten hoeft er toch niets omgeprijst te worden? Hij heeft het niet over teruggaan naar de 'oude' gulden met een waarde van destijds ongeveer 2,2 guldens per euro, maar over het invoeren van een nieuwe gulden met een waarde van 1 euro. En dan vervolgens de koppeling met de euro loslaten.
Kost het ons nog steeds de 16% van Zalm, maar het kan dan in iedegeval niet slechter worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de nieuwe Gulden niet aan de Duitse Mark wordt gekoppeld kon het wel eens heel verkeerd uitpakken voor de Nederlandse economie. De oude Gulden was zo stabiel omdat hij aan de Mark gekoppeld was. Eigenlijk een soort proto-euro. Dus nee, beter van niet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok rose , goede bijdrage +