Waar kun je aandelen (eigendom) kopen van bedrijven (b.v.'s)?

Hiermee bedoel ik niet de bekende stocks op de beurs. Ik bedoel dat je dan voor, bijvoorbeeld, 1% eigenaar wordt van een B.V.

Toegevoegd na 3 uur:
Is hier ook eventueel een platform voor?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Bij de eigenaar van de B.V.

B.V. is een besloten Vennootschap, je zult dus de eigenaar/aandeelhouders moeten vragen om jou een deel van hun aandelen te verkopen. Zij mogen dus de prijs ook bepalen, en zijn niet verplicht jou te verkopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kenmerk van een Besloten Vennootschap (BV) is dat de aandelen niet vrij overdraagbaar zijn. Dat wil zeggen dat een aandeelhouder die zijn aandeel wel aan jou wil verkopen dit niet zomaar mag. Hij moet deze eerst aanbieden aan de overige aandeelhouders. Pas wanneer de huidige aandeelhouders aangeven de aandelen niet te willen kopen, kunnen de aandelen aan een derde worden overgedragen.
Het kan bij een BV dus nooit zo zijn dat de aandelen in de handen van derden vallen zonder dat de overige aandeelhouders hiermee akkoord zijn.

Als de buitenstaander toestemming heeft gekregen om de aandelen in een besloten vennootschap te kunnen kopen, dient er eerst een overeenkomst tot stand te komen op grond waarvan de toekomstige aandeelhouder de aandelen koopt.
De aangeboden aandelen dienen (in Nederland) rechtsgeldig te worden overgedragen bij een notariële akte. Met andere woorden: de aankoop gebeurt door tussenkomst van een notaris omdat het aandeelhoudersregister en de statuten dienen te worden bijgewerkt. De zakelijke gegevens van de vennootschap dienen ook bij de Kamer van Koophandel te worden gewijzigd.
Elk aandeel is een percentage van eigendom.
Heeft een bedrijf 100 aandelen van € 100,— dan is het aandelenkapitaal € 10.000,—. Als een buitenstaander voor 1% economisch eigenaar van de BV wil worden zal een van de aandeelhouders toestemming moeten krijgen om zijn aandeel van € 100,—aan deze buitenstaander te verkopen.
Een Besloten Vennootschap is een aansprakelijke rechtspersoon. Het wezenlijke van een rechtspersoon wordt gelijkgesteld met een natuurlijk persoon. Aangezien een persoon geen eigendom kan zijn van een andere persoon, kan een aandeelhouder juridisch dus geen eigenaar zijn van een Besloten Vennootschap.
De aandeelhouder is wel economisch eigenaar van de onderneming aangezien hij zeggenschap heeft en de risico’s en winsten aan hem toekomen.