Wat kost meer? Thee zetten in de waterkoker met warm water wat van zolder komt, of met koud water.

Warm water nemen van zolder heeft als nadeel dat je veel koud water laat weglopen.
Koud water opwarmen duurt natuurlijk langer, maar je verspeelt minder water.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Erna55
7 jaar geleden
Het kost ook energie om het water op de zolder warm te maken...
Amadea
7 jaar geleden
En bovendien is thee voor fijnproevers helemaal niet lekker als die van warm water is gezet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een waterkoker is ZO efficient, dat het zelfs met een close -in boiler voordeliger is het met de waterkoker te verwarmen.

Antwoorden (1)

Niet alleen moet je vóór het warm water van de zolder beneden is eerst veel koud water laten weglopen, maar nadat je je benodigde warme water hebt getapt blijft er in die leiding eenzelfde hoeveelheid heet water staan, dat langzaam zijn warmte zal verliezen zonder dat die warmte nuttig kan zijn.
Bij douchen of bad vol laten lopen is dat verlies naar verhouding klein, maar als je een waterkoker wilt vullen, is het energieverlies (én het waterverlies) verhoudingsgewijs juist heel groot.
Plaatselijk in een waterkoker koud water verwarmen is absoluut zuiniger – met energie en ook met water.

Dit dus nog afgezien van het feit dat je beter geen boilerwater of centraal in voorraad verwarmd water moet drinken. Alleen voor de smaak al, en gezond is ook anders.