Heeft mijn partner recht op bijstandsuitkering?

Veel gezocht op internet, kan niets vinden.

Heeft mijn partner recht op een bijstandsuitkering op het moment dat wij gaan samenwonen? Ze heeft een kind van 3 jaar oud, momenteel geen werk maar gaat wel starten aan een opleiding. Ikzelf doe wel werken (32u) en een opleiding en inclusief mijn vakantiegeld zit ik op ongeveer 19000 euro netto per jaar.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
ronron1212
7 jaar geleden
Een opleiding volgen zal dan in overleg moeten plaatsvinden met de uitkeringsinstantie. Je bent namelijk verplicht te solliciteren en beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt.
erotisi
7 jaar geleden
Die kans is zeer klein het totale inkomen voor samenwonende met kind bedraagt ongeveer 15.000 netto per jaar (+/-1200pm). Met een inkomen van 19.000 zit je daar ruim boven http://www.st-ab.nl/bijstandsnorm.htm
fisbel
7 jaar geleden
@erotisi:
Ik ben het geheel met u eens.
Het jaarinkomen lijkt te hoog te zijn voor bijstand partner
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! Wel erg jammer, hierdoor is het haast onmogelijk om samen te wonen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom ? Er zijn hele gezinnen die het van minder doen......kwestie van de tering naar de nering zetten. Of meer uren gaan werken natuurlijk. 32 uur is wel weinig voor een kostwinner; je zou een kwart meer kunnen verdienen.

Antwoorden (3)

Je dient even op de site van UWV te kijken wat in jouw situatie het minimum bijstandsloon is voor jullie beide.

Als je daar overheen zit met jouw werk, heeft zij daar geen recht op.

Als je daar onder zit, heeft zij recht op dat het aangevuld wordt tot het minimum bijstandsniveau.

In dat laatste geval dient ze wel aan een aantal voorwaarden te voldoen om bijstandsuitkering aan te vragen, o.a. volledig meewerken (dus o.a. op afspraken verschijnen met de gevraagde documenten) en sollicitatieplicht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als uw vriendin bij u gaat wonen dan is dat samenwonend. U voert een gezamenlijk hushouden en kan uw vriendin gelijkgesteld worden met gehuwden.
In plaats van het woord ‘samenwonen’ wordt in juridische termen ook wel gesproken van ‘een gezamenlijke huishouding voeren’.

Als u geen recht hebt op bijstand omdat u een inkomen hebt, dan wordt daar rekening mee gehouden met de bijstandsuitkering waar uw vriendin eventueel recht op heeft.
Als de inkomsten van u beiden meer bedragen dan wat u samen aan bijstand zou hebben ontvangen, dan worden deze inkomsten van haar uitkering afgetrokken.
Uw vriendin moet in ieder geval de gemeente informeren over uw inkomsten.

http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/bijstandswet/artikelen/832/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-een-bijstandsuitkering_-.htm

Toegevoegd na 16 minuten:
Onder bepaalde omstandigheden kan uw vriendin een ontheffing van de sollicitatieplicht vragen. Of uw vriendin ontheffing kan krijgen van de sollicitatieplicht bepaalt de gemeente. Zij krijgt dan wel vrijstelling en moet gedurende dat zij de bijstandsuitkering ontvangt een opleiding gaan volgend. Als zij in deeltijd kan gaan werken kunnen de inkomsten bovenop de bijstandsuitkering worden verdiend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Alleen nog één vraag, hoe weet ik wat wij bieden zouden ontvangen aan een bijstandsuitkering?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
U krijgt geen bijstandsuitkering, het gaat erom wat u samen zou krijgen als u geen inkomsten had.
De gemeente zal uit moeten rekenen wat u beiden aan bijstandsuitkering zou krijgen.
Dat kan ik niet voor u uitrekenen, ik ken uw leeftijden en leefomstandigheden niet.
Maar stel u zou samen per jaar recht hebben op
€ 14.600 per jaar bijstandsuitkering.
U verdient € 19.000,-- per jaar.
Dan zou uw vriendin dus zo rond de € 366,-- per maand gekort worden op de bijstandsuitkering.
Maar nogmaals, u kunt dit het beste door de gemeente uit laten rekenen.
Ik ben geen fiscalist, maar Fisbel en Computoon van GoeieVraag kunnen deze vraag veel beter beantwoorden dan ik.
erotisi
7 jaar geleden
Die berekening begrijp ik niet helemaal.... Dus je wordt gekort op de bijstand voor het deel waarvoor je partner meer verdient dan waar je samen aan bijstand recht op hebt??? Of ik begrijp je berekening/redenering niet of hij klopt gewoon niet
Dat is niet zo te zeggen omdat gegevens ontbrekem.

Bijstand is een uitkering waarop iemand recht kan hebben als er onvoldoende inkomen of vermogen is om in het levensonderhoud te voorzien. Er mag ook geen recht zijn op een andere uitkering.

Als je samenwoont, wordt ook jouw lnkomen en vermogen meegeteld om te bepalen of er recht op bijstand kan ontstaan. Bij een gezamenlijke huishouding is de vermogensgrens eur 11.840.- (2016). Dat is niet alleen "geld op de bank". Een eigen huis is bijv

 ook onderdeel van het vermogen. Globaal gezegd, telt daarvan de overwaarde als vermogen (waarde nu min niet afgeloste.hypotheek). Een eigen auto is ook vetmogen.

Natuurlijk zijn er meer regels. Zo moet o.a. aan activiteiten worden meegewerkt die de gemeente aanbiedt om werk te vinden. Met het volgen van een opleiding zal de gemeente akkoord moeten gaan, als die in de weg staat bij het kunnen gaan werken.

Het komt erop neer dat gemeenten zo weinig mogelijk mensen in de bijstand willen hebben en de mensen die "erin zitten" zo kort mogelijk erin wil houden.

Toegevoegd na 7 uur:
Als ik er voor het gemak vanuit ga dat er geen vermogen is en er geen sprake is van buitengewone omstandigheden (noch bij jou, noch bij je partner) dan acht ik de kans op bijstand voor je partner nihil.

Voor een samenwonende persoon vanaf 21 jaar tot de pensioenleeftijd geldt als bijstandsnorm namelijk 100% van het minimumloon, SAMEN. De bijstand gaat hiervoor uit van eur 1424,58/maand (excl. vakantiegeld). Dit zou per jaar zijn (1424,58 * 12 * 1,08) = eur 18.463
Dit netto maandbedrag heeft men afgeleid van het brutominimumloon, dat sinds 01-07-2016 eur 1537,20/maand is voor iemand van 23 jaar of ouder.

Jouw inkomen (voor 32 uur/week) ligt boven het bedrag waarmee je het in de bijstand samen zou moeten doen: het voltijds minimumloon. (Ervanuitgaand dat je partner 21 jaar of ouder is, anders wordt de norm lager.)

Maar zeker als er sprake is van 'bijzondere omstandigheden' raad ik aan contact op te nemen met de gemeente want deze houdt met alles rekening waarmee wettelijk rekening moet worden gehouden bij het vaststellen van het recht op bijstand.

Toegevoegd na 13 uur:
Coreectie: waar ik het bedrag van eur 1424,58 noemde, moet het eur 1326,13 zijn. Het andere bedrag s voor een gehuwde of samenwonende bijstandsgerechtigde gepensioneerde. De vermenigvuldiging met 1.08 is om een indicatie te geven . Het is me bekend dat 8 procent het vakantiegeldpercentage is dat berekend wordt over een brutobedrag.
Computoon