Wat zijn de gevolgen als je voor het einde van je (niet verlengde) contract weg gaat bij?

Hoi.

Onlangs heb ik te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd gaat worden, dit is natuurlijk al heel vervelend maar sinds ik dit te horen heb gekregen lijkt mijn bazin er alles aan te doen om het mij nog even extra zuur te maken. Ik kan niets meer goed doen en bij alles wat ik zeg reageert ze boos en chagrijnig. Hierdoor ga ik met enorme tegenzin naar mijn werk.

Zijn er gevolgen als ik nu niet meer wil komen werken? (Een boete, gevolgen voor een eventuele uitkering)

Ook ben ik benieuwd of je verplicht bent om tot de eind datum te blijven als je bijvoorbeeld een nieuwe baan vind waar je per direct kunt beginnen.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn excuses voor de "bij" aan het einde van mijn vraag. Dit hoorde er natuurlijk niet te staan.
Ritsuka
7 jaar geleden
je moet even kijken wat je opzegtermijn is, maar als jij een andere baan hebt gevonden kun je daar naartoe.
Ik had een opzegtermijn van een week bij een baan, gewoon aangegeven dat ik per een bepaalde datum wegging.

Het beste antwoord

Als je zo "voortijdig" vertrekt, word je schadeplichtig. De werkgever kan een juridische procedure tegen je beginnen om vergoeding te krijgen van de financiele schade die hij lijdt. Of het zo'n vaart zal lopen, is een andere vraag. Netjes is het zeker niet en de kans dat je deze werkgever dan nog als referentie op kunt geven (in de hoop dat hij een goed woord voor je zal doen) is praktisch verkeken dan.

Gevolg voor een uitkering: ook. Want als je wegblijft terwijl je dienstverband nog in stand is, krijg je geen uitkering. Er is inmers geen sprake van werkloosheid: je kon blijven werken tot einde contractdatum maar deed het niet.

Blijf je "zomaar" weg, dan hoeft het salaris niet te worden doorbetaald op basis van de regel "geen werk, geen loon".

Je moet inderdaad blijven werken tot einddatum contract, ook als je in de tussentijd een nieuwe baan hebt gevonden, tenzij je tussentijds kunt vertrekken met wederzijds goedvinden. Uiteraard kun je ook weg door het dienstverband op te zeggen maar dan geldt een opzegtermijn van een maand-einde maand. (Vandaag opzeggen is na 30-9 weg.)

In ieder geval: bij vertrek op eigen verzoek (dus eerder weg dan einde contractdatum) is er -in principe- geen recht op WW. Je bent dan namelijk verwijtbaar werkloos.

Toegevoegd na 3 minuten:
NB: een maand is de "standaard" opzegtermijn voor een werknener. Als er in de CAO of de arbeidaovereenkomst een andere opzegtermijn staat geldt die, mits in overeenstemming met de wettelijke regels.

Toegevoegd na 12 uur:
Voor de volledigheid: opzegging kan bij een "tijdelijk contract" alleen als die mogelijkheid ook expliciet wordt genoemd in de arbeidsovereenkomst zelf of de CAO. Anders niet.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helemaal juist.